En el sistema universitari català la investigació continua sent majoritàriament masculina, amb diferències encara importants: 11 de 30 premis van ser atorgats a dones en les distincions ICREA Acadèmia corresponents al 2015, i lliurats pel govern aquesta setmana.
Investigadors i investigadores amb guardons (foto: gencat.cat)
Ressalta que a l’àrea “Ciències de la vida i medicina” la majoria de les investigacions premiades, 4 de 7, van ser entregades a dones. Aquest sector, tradicionalment masculí, en els darrers anys s’ha anat feminitzant i en el camp de la investigació també es nota, d’acord amb els resultats d’aquesta premiación.
Excepte en medicina, d’acord a les àrees de treball la majoria tenen una preponderància masculina important: maig 2 investigacions premiades corresponen a dones en Ciències socials i del comportament, 2 de 7 Tecnologia i enginyeria, igualment 2 de 7 en Ciències experimentals i matemàtiques, 1 de 4 en Humanitats.
“Els guardons ICREA Acadèmia, que enguany arriben a la vuitena edició, reconeixen la tasca de recerca del professorat que desenvolupa la seva activitat en alguna universitat pública catalana i, al mateix temps, contribueixen a retenir el talent investigador dins del sistema universitari de Catalunya” , assenyala el butlletí informatiu del govern català.
Les investigacions distingides pertanyen a la Universitat de Barcelona (5), la Universitat Autònoma de Barcelona (6), la Universitat Politècnica de Catalunya (5), la Universitat Pompeu Fabra (8), la Universitat de Girona (2), la Universitat Rovira i Virgili (3) i la Universitat de Lleida (1).
Per àrees de coneixement, la distribució ha estat la següent: ciències experimentals i matemàtiques (7), tecnologia i enginyeria (7), ciències de la vida i la medicina (7), humanitats (4), i ciències socials i del comportament ( 5).
Els 30 professors i professores que van rebre el guardó aquest any amb el premi ICREA Acadèmia rebran 40.000 euros anuals cadascun, durant un període de 5 anys. Aquestes distincions estan destinades exclusivament al professorat universitari que està impartint docència i que es troba en fase plenament activa i d’expansió de la seva activitat investigadora.