La cantautora cubana Rochy Ameneiro ha liderat “Todas Contracorriente”, un projecte musical basat en la cerca d’una cultura de la pau, i emmarcat en la campanya cubana d’àmbit nacional que lluita contra la violència masclista.
{vimeo width=”200″ height=”160″}34054356{/vimeo}
Amb aquest projecte, Ameneiro ens explica a La Independent, en una trobada al Col·legi de Periodistes de Catalunya ,que ha estat una experiència irrepetible formar part d’un grup de personalitats de diverses índoles artístiques de la cultura cubana, unides per la creació d’una cultura de pau inclusiva, on tant homes com dones compleixin un rol fonamental en la lluita contra la violència masclista i per l’eliminació de l’estereotip de la dona com a objecte sexual.
Un de les seves principals aportacions a aquesta campanya és l’enregistrament de “Contracorriente”. “Aquesta cançó existia fa molts anys: és una peça de la cantautora Yamira Díaz. Vem començar a materialitzar la idea al costat de Julio César González (coordinador de la Red Iberoamericana de Masculinidades), perquè es tracta d’una lletra amb moltes lectures i la intenció apunta al fet que cadacú i cadascuna s’en faci una apropiació en la seva lluita personal per alliberar-se dels lligams de sempre”. Els arranjaments de “contracorriente” pertanyen al músic cubà Aldo López Esparver, mentre que és Dayana García, especialista en instruments de cordes, qui va dirigir l’orquestra en l’enregistrament del senzill.
Segons la intèrpret, la idea és que des de la música es promogui el canvi cap a la igualtat entre dones i homes en les nostres societats, ja que “en l’actualitat algunes manifestacions d’aquest art inciten a la violència de gènere, de vegades per desconeixement dels propis creadors. És el cas de molts exemples del regeton i altres estils que tenen un massiu seguiment als nostres països”, explica a La Independent. Efectivament, l’audiovisual trenca amb la fórmula de gran part dels realitzadors que avui, i en bona mesura de Iberoamèrica, mostren imatges femenines sexistes o que inciten a la violència en videoclips dedicats a la joventut.
Les noves masculinitats en campanya
Julio César Pagés, professor de la Universitat de l’Havana, assagista, coordinador de la Red Iberoamericana de Masculinidades i consultor de l’ONU per a temes de masculinitat i violència a Amèrica Llatina, és l’autor, entre d’altres, del llibre “Macho, varón, masculino” i va contribuir a crear i participar activament en la campanya “Todas Contracorriente”. Segons Pagés, la idea va ser fer un vídeo, que sense ser un model a repetir, sí que fos un audiovisual on les cubanes apareguessin visualitzades d’una altra manera, no només del coll a les natges, com usualment apareixen en els videos sexistes i masclistes de molts artistes i que tenen presència als mitjans de comunicació. “Necessitem fer de la música un element transformador de la cultura que no reprodueixi els arquetips que s’utilitzen i que converteixen a les dones en objectes sexuals. Els canvis més profunds han de succeir des de l’educació, en la cultura, en la capacitat que tinguem de dir sense complexos que som una societat on els homes actuem de manera masclista”, assenyala l’historiador. “Si hem aconseguit posar un video amb tanta bellesa en els mitjans de comunicació, podem boicotejar-ne uns altres que són nocius per a la salut de dones i homes. Des de novembre, la xarxa que lidera Pagés ha començat la campanya “Atreveix-te a ser home: el masclisme mata”, que se suma a la ja coneguda “Todas contracorriente” per un canvi en homes i dones de Cuba.
{vimeo}34077319{/vimeo}
Amb més de 40 mil llibres venuts només a la Fira Internacional del LLibre de La Havana, “Macho, varón, masculino” s’ha convertit aquest 2011 en el llibre més venut de l’any i potencia – sense cap dubte- l’extraordinari èxit de la campanya.