Dimarts 16 juliol 2024

Dimarts 16 juliol 2024

Compartir

Manca representativitat de dones en els mitjans de comunicació de l’Estat espanyol

 

 

Es revela que les dones comprenen només el 26% de les persones sobre les quals s’informa en premsa, ràdio i televisió, sent aquest últim el format que més dones incorpora (36%) i la premsa el que menys (21%). Per als diaris digitals i comptes de Twitter, el percentatge és del 31%. 

La pandèmia ha condicionat la temàtica i l’enfocament dels mitjans de comunicació, en gran part a causa de l’augment de consum de televisió o els continguts digitals, però, la representació de dones continua sense aconseguir els mínims requerits per poder parlar d’igualtat.

Les investigacions que ha dut a terme el Projecte de Monitorització Global de Mitjans (GMMP) en l’informe “Qui figura a les notícies?” revela que les dones comprenen només el 26% dels subjectes sobre els quals s’informa en premsa, ràdio i televisió, sent aquest últim el format que més dones incorpora (36%) i la premsa el que menys (21%). Per als diaris digitals i comptes de Twitter, el percentatge és de l’31%. Per àrees les dones destaquen en la secció de Gènere.

Aquestes dades indiquen un retrocés respecte a la monitorització anterior (2015) en què el percentatge era d’un 28% per als mitjans tradicionals i 33% per als digitals. El percentatge de representació també és menor respecte a la mitjana europea que està en el 28%.

En relació a les dones que treballen en els mitjans les estadístiques parlen d’un predomini en televisió (68%), però aquest percentatge canvia dràsticament en el terreny de la premsa tradicional com en premsa digital que els homes són presents en un 69 i 60%, respectivament.

 

 

Prensa Mujeres 2

 

 

En l’àmbit de les xarxes socials les professionals autores de les informacions constitueixen el 25% de l’total de professionals, i desenvolupen la seva activitat professional en Ciència i salut (38%), en Celebritats, Cultura, Mitjans i Esport (38%) però, sobretot, en Gènere (75%).

 

Les dones com a font d’informació

La mirada amb perspectiva de gènere no es troba únicament en la secció de gènere sinó que les dones han d’estar també representades a l’hora d’obtenir la informació i donar la seva veu com a fonts en qualsevol àmbit.

Segons l’estudi, l’Experiència personal (50%) i l’Opinió popular (50%) són els rols principalment exercits. El segueixen el càrrec de portaveu i la Experta (34%). En darrer lloc està com Testimoni (29%) i com Subjecte (22%).

Respecte a aquest últim cas, com a subjecte, els protagonismes femenins estan entre les que es dediquen a l’activitat política (35%) en els diferents nivells (executiu, governs locals, parlamentàries) i també l’agricultura (18%). Ocupen les de portaveu en l’àmbit polític (71%) i en les organitzacions de la societat civil (12%). Apareixen com a expertes en l’àmbit sanitari com doctores (23%), professions assistencials i educatives (17%) i com científiques i acadèmiques (13%).

Per a les encarregades de l’estudi no hi ha dubte que “aquests són els resultats amb més rellevància de la monitorització 2020 a tant són coherents amb la feminització d’aquestes professions”.

L’edat és un altre indicatiu de desigualtat entre homes i dones, ja que tant en la infància s’observen representacions desproporcionades: els nens són subjectes de les informacions en un 67% mentre que les nenes ho són en un 38%. La joventut ho fa una mica més igualitari però en l’edat adulta tornen a ser ells els que segueixen sent subjectes informatius (59% i 75%).

 

COVID – 19

Les conclusions de l’estudi respecte a les informacions relacionades amb el coronavirus visualitzen que la majoria de professionals que han informat sobre COVID 19 han estat dones en una mitjana de l’69%.

Com Opinió popular els percentatges majoritaris són en Ciència i salut (64%) i en Política i govern (60%) i és total en Crim i violència (100%). En Experiència personal, els percentatges més significatius se situen en Economia (64%) i en Social i Legal (60%). Els rols més autònoms com de portaveu s’ubica a Crim i violència (67%) i com Experta o comentarista en Social i legal (60%) i en Economia (57%). Les coincidències, com s’observen, es concentren a Crim i violència i en Social i legal perfilant les àrees més orientades cap als subjectes més vulnerables.

Aquest estudi demostra que es fa imprescindible l’aplicació de mesures i accions concretes per millorar la representativitat i el tractament de les dones en els mitjans de comunicació.

 

Foto: arxiu AmecoPress.

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Search

There is no Event

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Isabel Rodríguez Vila: Sis Dits

Isabel Rodríguez Vila RESSENYA El 2008, en una de les tertúlies que organitzava Mina...

28 de maig Dia Internacional d’Acció per la Salut de les Dones

Que no ens enverinin ni per dins ni per fora! és el lema de la...

Mataró: Teixit de Dones, Dones Reporteres, Dones amb Iniciativa, Vocalia Dones Rocafonda, Vocalia Dones Laia l’Arquera,

...