Divendres 18 octubre 2024

Divendres 18 octubre 2024

Les crisis del clima posen en risc els drets de les infàncies

Per Dixie Edith SemLac

Les crisis del clima amenacen la capacitat d’un nen o nena per sobreviure, créixer i prosperar, assegura la psicòloga argentina Alejandra Trossero, representant a Cuba del Fons de les Nacions Unides per a la Infància (Unicef).

A més dels danys que genera diferents grups de població i al desenvolupament de molts països i regions, les crisis del clima amenacen directament la capacitat d’un nen o una nena per sobreviure, créixer i prosperar, assegura la psicòloga argentina Alejandra Trossero, representant a Cuba del Fons de les Nacions Unides per a la Infància (Unicef).

A parer seu, es tracta també d’una “crisi dels drets de la infància”, va asseverar a SEMlac la màster en ciències per la London School of Hygiene and Tropical Medicine, de Londres, al Regne Unit, amb investigacions en salut sexual i reproductiva.

Per a Trossero, és fonamental enfocar-nos en aquestes poblacions perquè heretaran les conseqüències de les decisions que prenguem avui en relació amb la salut del planeta.

“El canvi climàtic afecta directament el dret a un ambient saludable, l’educació, l’aigua neta i la seguretat alimentària, entre molts d’altres. Si no actuem de manera urgent, milions de nens, nenes i adolescents a tot el món veuran compromès el seu desenvolupament i benestar”, va asseverar.

Amb més de 20 anys experiència professional a les àrees de salut pública, desenvolupament adolescent i drets de la infantesa, Trossero es va unir a Unicef ​​el 2016 com a especialista regional en adolescents i VIH, proporcionant lideratge tècnic a 24 oficines de països d’Amèrica Llatina i el Carib.

A Cuba va arribar el gener del 2022 i, entre moltes altres tasques, li ha tocat liderar la resposta d’emergències després del pas de l’huracà Ian per l’occident de Cuba el setembre d’aquell any, que va deixar danys en infraestructures habitacionals, escoles, centres de salut, àrees de desenvolupament agrícola i serveis de distribució daigua potable.

Quines són les bases del suport que Unicef ​​ofereix als països en situacions d’emergència?

L’acció humanitària d’Unicef ​​abasta les intervencions destinades a salvar vides, alleujar el patiment, mantenir la dignitat humana i protegir els drets de les poblacions afectades, on siguin necessitats i independentment del tipus de crisi: emergències sobtades o prolongades, desastres naturals, emergències de salut pública; conflictes armats internacionals o interns, entre d’altres.

Els Compromisos Bàsics per a la Infància (CBI) són el pilar de la nostra política humanitària. Es basen en normes internacionals i estableixen com actuar per assegurar que la resposta en emergències sigui equitativa i transparent. Estan guiats pels drets humans, especialment per la Convenció sobre els Drets dels Infants i el dret humanitari internacional.

També es fonamenten en principis de col·laboració, com ara la igualtat i la responsabilitat, per assegurar que l’ajut arribi a temps i de manera coordinada. Els CBI contribueixen als objectius de desenvolupament sostenible, connecten l’ajuda en emergències amb el desenvolupament a llarg termini i enforteixen la capacitat local per fer front a futures crisis.

Com s’ha materialitzat aquest suport a Cuba, sobretot en situacions com les generades pel pas d’Ian?

A dos anys del pas de l’huracà Ian, continuem recolzant la recuperació de la província de Pinar del Río (a poc més de 200 quilòmetres de l’Havana). Actualment contribuïm amb la rehabilitació de més de 60 escoles, cosa que beneficiarà prop de 12.000 nenes, nens i adolescents.

Al costat de les autoritats provincials, hem treballat en el restabliment del servei d’aigua potable i el lliurament de mitjans per emmagatzemar-los en llars de famílies i institucions de salut. El 2024 es van instal·lar a la província dues bombes d’aigua: una a La Coloma i l’altra al municipi de San Luis, que han beneficiat unes 8.800 persones.


A més de contribuir a millorar les condicions bàsiques d’higiene i emmagatzematge d’aigua segura, el suport d’Unicef ​​a Pinar del Río després del pas de l’huracà Ian va permetre instal·lar, el 2024, dues bombes d’aigua que han beneficiat unes 8.800 persones. Foto: Unicef ​​Cuba

En aquest sentit, es van millorar les condicions bàsiques d’higiene i d’emmagatzematge d’aigua segura per a 211.920 persones i 44 centres de salut (inclosos 39 centres mèdics comunitaris).

També donem suport a la rehabilitació de sostres i infraestructura hidràulica i sanitària de centres educatius, l’enfortiment de l’atenció matern infantil i la prevenció de malnutrició en embarassades, nenes i nens menors de dos anys, als set municipis més afectats de Pinar del Río.

A les escoles se’ls van lliurar mantes i teules per a sostres, kits educatius per a la primera infància i de recreació amb implements esportius i accessoris com ara pilotes de voleibol, futbol i bàsquet, jocs d’escacs i suïsses, entre d’altres.

Per a aquest ajut s’ha comptat amb contribucions financeres del govern de Canadà, de l’Agència Basca de Cooperació per al Desenvolupament, la Xunta de Galícia, els Governs de Canàries, Múrcia i les Balears, el Comitè Espanyol d’UNICEF i del Banc de Desenvolupament d’Amèrica Llatina i el Carib (CAF).

Quin valor confereix Unicef ​​a les escoles en el context del desenvolupament comunitari?

Les escoles no són només centres d’aprenentatge, sinó que també representen espais fonamentals per a la cohesió social i el benestar comunitari. Per a Unicef ​​són també plataformes des d’on es poden mobilitzar i enfortir les comunitats.

Després d’una situació d’emergència, es converteixen en un espai segur on les nenes i els nens puguin tornar a la normalitat, rebre suport psicoemocional i que les famílies puguin incorporar-se a les tasques de recuperació. Per això prioritzem la ràpida tornada a les aules per a la continuïtat de l’aprenentatge, després d’una situació de desastre.


Les escoles no són només centres d’aprenentatge, sinó que també representen espais fonamentals per a la cohesió social i el benestar comunitari, assegura Trossero a SEMlac. Foto: Unicef ​​Cuba

Hem treballat per enfortir el paper de docents i personal educatiu en la preparació i resposta davant de desastres, reconeixent el seu lideratge dins de la comunitat i recolzant les autoritats sectorials en la seva estratègia de recuperació ràpida de les escoles.

Per què crear escoles resilients davant de fenòmens climatològics i quina ha estat l’aportació en aquest sentit a Cuba en els darrers anys?

Els fenòmens climatològics com ara huracans, tempestes o inundacions interrompen els processos educatius i afecten el benestar de les infàncies. Les escoles resilients estan més ben preparades davant dels impactes d’aquests fenòmens i, en recuperar-se ràpidament, garanteixen que l’educació no es vegi compromesa i que nenes, nens i adolescents segueixin accedint a un ambient segur d’aprenentatge.

A les escoles pinarenyes van arribar mantes i teules per a sostres, kits educatius per a la primera infància i de recreació, a més d’implements esportius. Foto: Unicef ​​Cuba

Entre les accions que duem a terme també a diverses províncies orientals, conjuntament amb el Ministeri d’Educació, hi ha la preparació d’estudiants i docents per a una gestió inclusiva de la reducció dels múltiples riscos davant de desastres i la resiliència davant del canvi climàtic.

A més, donem suport a l’elaboració de mapes de multirisc, exercicis de simulació davant de desastres naturals i aprenentatge dels primers auxilis, que enforteixen la resiliència d’escoles i possibiliten a nenes i nens tenir una millor preparació per afrontar l’ocurrència d’un desastre.

També contribuïm a enfortir capacitats en docents d’escoles de comunitats exposades a múltiples riscos i articulem accions de suport socioemocional a nens, nenes i adolescents abans, durant i després de desastres naturals. Per això s’han implementat activitats didàctiques i lúdiques, amb el suport de kits de recreació, per a adolescents i els jocs Riesgolàndia i Caminada sísmica.

Igualment, treballem juntament amb la Defensa Civil i el Ministeri d’Educació en enfortir el sistema educatiu davant la possible ocurrència de sismes.

Nenes, nens i adolescents com a agents de canvi davant del clima, què significa això per a Unicef?

Els fenòmens meteorològics extrems posen en risc les seves vides i destrueixen la infraestructura crítica pel benestar. Els nens i nenes són físicament i fisiològicament més vulnerables a les crisis climàtiques i ambientals que les persones adultes; també són menys capaços de suportar i sobreviure a condicions climàtiques extremes, com ara inundacions, sequeres, tempestes i onades de calor. A més, corren un risc més gran de contreure malalties exacerbades pel canvi climàtic.

El Pacte per al Futur, aprovat recentment a l’Assemblea General de Nacions Unides, col·loca nenes, nens i adolescents no només com els més afectades pels impactes del canvi climàtic, sinó també com a actors clau per impulsar solucions sostenibles.


Per a Unicef, el coneixement en profunditat del nivell d’exposició i la sensibilitat davant del canvi climàtic en nens, nenes i adolescents ajuda les autoritats a prendre decisions informades sobre aquest tema. Foto: Unicef ​​Cuba

A Unicef ​​promovem la participació activa, perquè sabem que tenen un paper fonamental en la creació de consciència, la innovació i la implementació d’accions per protegir el planeta. Tenen motivació per impulsar canvis positius i són una veu a escoltar a la demanda d’un futur més segur i equitatiu.

Per això, invertim en la seva educació, en l’apoderament i en la participació en la presa de decisions, assegurant que els seus interessos i drets estiguin al centre de les polítiques climàtiques actuals. Assegurar-nos que aquestes generacions tinguin accés als recursos necessaris, educació climàtica i un entorn saludable no és només una qüestió de justícia intergeneracional, sinó de supervivència.

A Cuba hem donat suport a un estudi a comunitats del litoral sud de l’illa per determinar els impactes del canvi climàtic en nenes, nens i adolescents. La investigació se centra en els assentaments de La Coloma i Xúquer, zones on coexisteixen múltiples perills i vulnerabilitats, localitzades a les províncies de Pinar del Río i Cec d’Àvila.

El coneixement en profunditat del nivell d’exposició i la sensibilitat davant del canvi climàtic en nens, nenes i adolescents d’aquestes comunitats ajudarà les autoritats a prendre decisions informades sobre aquest tema.

Nenes, nens i adolescents cubans han demostrat un alt nivell de compromís amb la protecció del medi ambient ia Unicef ​​veiem aquest lideratge com a pilar per enfrontar els desafiaments climàtics futurs.

Fotos portada: Unicef ​​Cuba

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Search

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Mexic: Sense consentiment, opera a Mèxic l’esterilització forçada / La Independent / Notícies Gènere

El senador Monreal diu que entre 2006 i 2016, tots els dies van ser esterilitzades...

Llei trans, corre, corre que t’agafi

OPINIÓ Com que els problemes de les persones que s’agrupen sota el paraigua trans són...

Cedaw mios

Juani Rishmawi: Igualtat i dret a la salut de les dones Palestines

Ahir, 21 d’octubre, va tenir lloc a Ca la Dona (Barcelona), una trobada amb...