Dissabte 09 desembre 2023

Dissabte 09 desembre 2023

Compartir

INTRO, nova eina informàtica per analitzar i detectar l’ús sexista i androcèntric de la llengua

La primera versió incorpora 1.500 termes

 

INTRO neix amb la intenció de ser un recurs més en la lluita contra l’ús androcèntric o sexista del llenguatge. Aquest projecte, impulsat per l’Institut Català de les Dones, el Departament d’Acció Social i Ciutadania i la Secretaria de Política Lingüística va ser presentat el passat mes de desembre. Es tracta d’un instrument innovador que pretén facilitar i automatitzar el procés de fer una revisió de llenguatge androcèntric i sexista en un text, un web o en un correu electrònic.

Aquest programari informàtic que es pot descarregar des del web de l’Institut Català de les Dones, ofereix tot un conjunt d’estratègies i mesures concretes que permeten netejar d’androcentrisme i començar a abordar alguns trets del sexisme en tot tipus de textos escrits, funciona de manera similar als altres analitzadors lingüístics, detectant aquelles paraules que poden tenir una connotació sexista o androcèntrica i oferint alternatives pels casos en què sigui necessari.

 

D’entrada, aquesta primera versió -actualment només funciona amb Word, però es preveu que sigui operatiu en OpenOffice i Mac- incorpora prop de 1.500 termes. També inclou la possibilitat que cadascuna de les persones usuàries es gestioni el seu propi diccionari de termes i, està previst que, a partir del seu ús els usuaris i les usuàries puguin realitzar aportacions de millora, que s’incorporaran en les revisions posteriors. El programa s’ha d’instal·lar a cada ordinador, com en qualsevol altra eina informàtica. Quan s’ha completat la instal·lació, queda integrat en processador de textos i s’indica quin text es vol revisar. Després de l’anàlisi, l’INTRO detecta les possibles paraules o expressions androcèntriques de manera que la persona usuària pot clicar sobre el terme i s’activa el context en què apareix per tal que pugui valorar si, efectivament, l’ús és sexista o androcèntric. Així mateix, li ofereix suggeriments per substituir el terme per altres que no tinguin connotacions discriminatòries de gènere.

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Només el 29% de les empreses tenen alguna dona en el consell d’administració

L’Observatori Dona, Empresa i Economia de la Cambra de Comerç de Barcelona, ha fet un...

Barcelona – Europa: Projecte europeu She Culture / La Independent / Notícies Génere

Trobada She Culture I Presentació de Curtmetratges realitzats al voltant de la sexualització de les...

Bones notícies*

Eulàlia Lledó fotografiada per Maria Roig OPINIÓ «Yo estaba cansada de haber conducido todo el...