Virginia Sun, directora del Group Retail Services
“Hi ha un canvi de paradigma, solien ser homes els que viatjaven a l’exterior per negocis però s’està convertint en un mercat de dones, amb una mentalitat internacional i un enorme interès per les firmes de luxe”, afirmà Virgina Sun en el IV Congrés Internacional sobre Turisme Asiàtic organitzat per Casa Asia, Turisme de Barcelona i l’Agència Catalana de Turisme, els dies 23 i 24 de novembre a Barcelona.
Interessos del turisme asiàtic
Anar de compres és per la meitat de les i dels turistes asiàtics la primera o la segona preferència a l’hora d’escollir destinació. El turisme xinés dedica el 33% del seu pressupost a compres quan viatgen. Europa és la destinació líder per al turisme de luxe. Barcelona i Madrid empaten en el segon lloc d’entre les ciutats europees més ben posicionades.
Consumeixen preferenment i en quantitat marques de luxe (entre la Xina i el Japó consumeixen més del 50% dels productes de luxe a nivell mundial). Això respon al fet que en els seus països, els impostos als articles de luxe son altíssims, de manera que els hi és molt més barat comprar a l’estranger, a banda que poden desgravar l’IVA segons fonts de Casa Asia.
Virginia Sun, directora del Group Retail Services a Value Retail- amb el centre la Roca Village a la Roca del Vallés i Las Rozas Village a Madrid- considera que “Els viatges són per a les i els xinesos una manera de relacionar-se i descubrir el nou món global. Les compres van més enllà del mer producte. El consumidor de viatges i luxe xinès busca viure una experiencia única i sensorial, una historia per explicar i que pugui compartir al seu país d’origen”. I afegeix que: “També hi ha un canvi de paradigma, solien ser homes els que viatjaven a l’exterior per negocis però s’està convertint en un mercat de dones, amb una mentalitat internacional i un enorme interès per les firmes de luxe”. Va assenyalar que “La primera font d’informació pels xinesos son els blogs de viatges”.
Per a l’experta en turisme japonés, Sandra Perez del Consolat General del Japó a Barcelona, les noves generacions de dones joves comencen a viatjar soles. Com a curiositat entre els aspectes que valoren de trobar als hotels són els mocadors de paper per desmaquillar-se. Va parlar de l’ “Omotenashi” que “és el concepte dels petits detalls que fan les interaccions plaenteres o agradables” entre les persones com per exemple, oferir te fred o calent o posar bosses de plàstic sobre la bossa quan plou.
A aquest turisme se li associa el qualificatiu de qualitat perquè segons Amadeu Jensana, director d’Economia i Empresa de Casa Asia, “és un o una turista amb un alt valor afegit ja que compta amb un elevat poder adquisitiu,viatja en diferents mesos de l’any, ocasiona escasses incidències i té interés per l’art, la gastronomía i els esdeveniments culturals de primer nivel, i també té preferencia pel shopping i el consum de luxe”.
Segons Antonio Li, director del Centre de Promoció Turística a la Xina de l’Agència Catalana de Turisme el perfil del turista xinès té entre 20 i més de 45 anys, amb estudis universitaris i és usuari d’Internet, especialment la xarxa social WeChat (el Facebook xinès) que té 570 milions d’usuaris”. En la seva intervenció, en aquest IV Congrés Internacional, va dir que: “Espanya obrirà 12 nous centres de visat on no hi ha consolat espanyol, la qual cosa és una notícia magnífica”.
Com atraure el turiste asiàtic?.
A fi que L’Estat espanyol sigui capaç d’atreure el turisme procedent d’Asia ha d’ajustar la seva oferta, adaptar-se als seus interessos i tenir en compte les seves necessitats. Per exemple, tenir les cartes dels restaurants en el seu idioma o adaptar els esmorzars, incloent productes com l’arròs, la sopa de miso o els fideus.
D’altra banda, Internet i en particular el mòbil són eines d’importància cabdal per a la o el turista asiàtic, especialmente durant el procés d’adquisició d’un producte turístic. Les xarxes socials (Renren, QQ, Weibo, Mixi, Line, Gree, Mobage) permeten al turisme asiàtic jove compartir la seva experiencia i animar a futurs viatgers i queixar-se en cas que no quedi satisfet.
Primera Taula Rodona del IV Congrés Internacional sobre Turisme Asiàtic
Catalunya, primer destí del turisme asiàtic a l’Estat espanyol
La regió Asia-Pacífic, i en concret Asia Oriental, constitueix en l’actualitat el mercat turístic emissor més important, aportant cada any més de 300 milions de turistes i amb major potencial de creixement del món segons les dades del IV Congrés Internacional sobre Turisme Asiàtic. El 2014 van viatjar a l’estranger més de 100 milions de turistes xinesos, 17 milions de turistes japonesos i 15 milions de turistes de Corea del Sud, encara que només un part d’aquests viatja a Europa, on el destí més popular és Paris.
Espanya s’ha consolidat com la tercera destinació turística del món després de França i els Estats Units amb 65 milions de turistes que han arribat el 2014. De gener a agost es va aconseguir un nou record comptabilitzant 47,2 milions de turistes, un 4,1% més que l’any anterior. La major contribució al creixement del turisme prové en termes relatius dels països asiàtics (+37,7%). En concret, l’arribada de turisme procedeixen principalment de la Xina, que va pujar un 65% i del Japó amb un increment d’un 27%. Espanya va rebre el 2014 un total de 475.000 visitants de Japós, 289.000 de Xina i 167.000 de Corea del Sud.
Segons Kevin Latham, professor de la School of Oriental and African Studies al Regne Unit, “Europa és cada cop més important. També hi ha una relaxació dels requisits per treure visats que s’ha vist cada cop més als Estats Units, Austràlia i diferents parts d’Europa que fa més fácil que hi vinguin. Igualment hem escoltat que de vols directes n’hi ha cada cop més, cosa que fa incrementar el número de visitants de Xina”.
Catalunya i Barcelona líders del sector
Catalunya acull una gran part del flux turístic procedent de l’Orient. L’any passat, la destinació turística catalana va rebre gairebé 1,1 milions de turistes d’Àsia. En 4 anys (2010-2014) ha augmentat més d’un 200%, amb un ritme de creixement anual d’un 30% de mitjana. De gener a setembre del 2015, han visitat Catalunya 980.000 turistes d’Àsia, un 19’3% més que el mateix període de l’any anterior segons l’Agencia Catalana de Turisme.
Barcelona atrau un gran nombre del turisme asiàtic procedent de Japó i la Xina per aquest ordre.
A mes, els turisme d’Asia realitzen una despesa mitjana molt més elevada que la mitjana. La despesa mitjana per personasupera els 745 €/ dia. Xina encapçala el rànquing de països asiàtics seguit de Malàisia (630 €/dia), Tailàndia (620 €/dia), Indonèsia (570€/dia) i el Japó (540 €/día), per aquest ordre.
A Catalunya, els turisme asiàtic va generar l’any passat gairebé 1.500 milions d’euros, fet que suposa un 9,9% de la despesa total generada pel turisme estranger.