Sunday 05 July 2026

Sunday 05 July 2026

París: El passeig Neus Català a Paris, un homenatge a les dones deportades / La Independent / Notícies gènere

L’activista antifeixista catalana i supervivent del camp de concentració nazi de Ravensbrück, amb un fort compromís amb els drets de les dones i que va lluitar fins al seu darrer respir perquè el feixisme no tornés a Europa, ja té un Passeig amb el seu nom a París

 

L’activista antifeixista supervivent del camp de Ravensbrück @headtopic.com

 

El Passeig (Allée, en francès) està situat al districte onzè de la capital francesa. A la cruïlla del Boulevard de Charonne i el carrer de Vignoles. La seva filla, Margarita Català, ha reivindicat el paper de la seva mare com una dona sempre ancorada en el present, malgrat ser centenària. Com una lluitadora pels drets de les dones que sempre va combatre al feixisme, al franquisme, els totalitarismes i tot tipus de dictadura” perquè no reapareguin mai més en el Vell Continent” digué davant el conseller d’Exteriors, Alfred Bosch.

Des de l’Ajuntament de París, a més de retre-li un homenatge, li ha estat lliurat a títol pòstum la medalla Grand Vermeil, la màxima distinció que atorga la ciutat de París i que ha estat recollida per la seva filla, Margarita Català. Neus Català fou sempre una dona lliure i  que va morir als 103 anys, el 13 d’abril passat. 

Neus Català (Guiamets, Priorat 1915-2019) va lluitar a la Resistència francesa i es va mantenir, fins al final, fidel a la seva lluita per la memòria. En vida explicava que “el que m’ha obligat a recordar durant tots aquests anys és la voluntat de recuperar la memòria de totes les altres dones amb qui vam lluitar al camp. Menys de 20 anys després de sortir del camp de concentració nazi, exclusiu per a dones, Neus Català va recórrer tot França buscant els testimonis d’altres dones amb qui va compartir lluita contra el nazisme i va voler donar veu a les mortes i a les supervivents.

 

 

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Picture of Teresa Carreras

Teresa Carreras

Periodista, activista i feminista. Secretaria de la XIDPIC.CAT-XIPVG. Coordinadora de GAMAG Europa, expresidenta APEC. Corresponsal setmanari El SIGLO, Ha treballat a RTVE.
Search

There is no Event

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter with the latest published news.

You may also be interested

“La societat civil ha estat capdavantera a l’hora de liderar els canvis”

Maria Àngels Roque és antropòloga i directora del Departament de Cultures Mediterrànies de l’Institut Europeu...

Els homes com a subjectes prostituent

OPINIÓ “Totes les dones porteu una puta dins”, diu un dels protagonistes de la pel·lícula...

Des de Sudan del Sud es recorda a Eduard Soler

La notícia de la pèrdua d’ Eduard Soler Cuyàs ha deixat el món de la...