Thursday 30 May 2024

Thursday 30 May 2024

L’espai digital: una oportunitat per abordar l’ESI d’Argentina

Per María Inés Alvarado*. Diario Digital Femenino

Com a conseqüència de l’exposició mediàtica de casos d’abusos i violències cap a nens, nenes i adolescents(NNiA), acompanyada de discursos que banalitzan el tema i provoquen desinformació a la societat, juntament amb el veloç creixement que porta la Intel·ligència Artificial (AI) al món virtual, cal que, des de l’ESI, es promoguin accions que ajudin a enfortir drets. No cal descriure que Internet s’ha convertit en una eina d’ús massiu, i que NNiA es troben en risc davant d’una quantitat de violències que transcorren al món digital que es presenten com a desafiaments i que requereixen diferents abordatges des de l’escola.

A la Guia d’acompanyament a nens i nenes als entorns digitals s’expliquen algunes estratègies d’acompanyament davant de l’exposició a pantalles per desenvolupar des de les primeres etapes de la infància, ja que, en els darrers anys, NNiA han avançat al mateix temps que el món de les persones adultes respecte dels usos de les tecnologies digitals, que solen ser usats com a “xumets electrònics” durant hores, sense mesurar les conseqüències de com de nociu pot ser aquesta sobreexposició, sobretot tenint en compte que aquesta comença molt abans d’obrir una xarxa social per primera vegada. “Quan? -es pregunta el text- des que algú puja una imatge seva a xarxes socials (fins i tot abans de néixer); en jugar en línia en dispositius de persones adultes; quan consumeix vídeos a plataformes de demanda; en participar de videotrucades”.

Des dels temes curriculars de l’ESI, es pot pensar en continguts transversals per generar des de temàtiques específiques com ara el consentiment; els estereotips de gènere; la problematització d’allò públic, privat i íntim; els enllaços intervinguts per les tecnologies digitals; els consums excessius de xarxes socials; l’addicció digital; les pràctiques que fan en entorns digitals i la construcció de la identitat digital.

L’espai digital: una oportunitat per abordar l’ESI

Pel que fa al consentiment, es poden abordar el grooming, el sexting i el ciberassetjament. El grooming és “un dels riscos més preocupants en els entorns digitals”, com detalla l’Estudi exploratori sobre el coneixement i les percepcions de les adolescències respecte al grooming que representa l’acció deliberada d’un adult, un home o una dona, d’assetjar sexualment una nena, un nen o un adolescent a través d’un mitjà digital, com ara xarxes socials, correu electrònic, missatges de text, llocs de xat o jocs en línia. El sexting “neologisme compost per les paraules en anglès sex (sexe) i texting (enviar missatges de text), que fa referència a la producció de contingut eròtic o sexual (fotos, vídeos, àudios i textos) per compartir amb una altra persona a través de dispositius digitals” segons descriu el fulletó Violència digital de gènere: abordada des de l’ESI amb Adolescents presenta un risc greu a Internet, si no s’explica la importància del consentiment que aquesta pràctica comporta. I, finalment, el ciberassetjament, o ciberbullying, que és l’assetjament a través de mitjans digitals, realitzat entre usuaris d’una edat similar i context social equivalent, que s’ha de treballar com a un altres tipus de vulneració de drets, des dels eixos “Valorar la afectivitat” i “Respectar la diversitat”.

El tractament dels estereotips de gènere també representa un grau de violència simbòlica cap a NNiA. Les xarxes socials, igual que les publicitats, envaeixen l’espai digital amb missatges invisibles sobre la bellesa i la manera com s’han de veure els cossos per “ser perfectes”. A través d’aquests discursos, que són violents perquè produeixen efectes adversos en qui els perceben, se sotmeten a dietes, excessives hores de gimnàs o cirurgies que busquen assolir una hegemonia corporal que està molt per fora de la realitat. El lloc #EligeTuForma proposa amb vídeos per intentar desfer els estereotips de bellesa amb activitats que inclouen el diàleg, la lectura crítica de notícies d’actualitat i imatges.

Al material Vincles i entorns digitals, de la col·lecció ESI en primera persona, impulsat per Iniciativa Spotlight, en conveni amb UNFPA, Associació Civil ACÁ, Programa Nacional d’ESI i el Ministeri d’Educació de la Nació, es desenvolupa una seqüència didàctica que té com a recurs principal un vídeo que comparteix entrevistes sobre aquest tema a estudiants per poder portar el tema a les aules des de la perspectiva de l’ESI. Contribuir a la construcció de la ciutadania digital, des d’un enfocament de gènere i drets és reforçar la importància d’abordar el tema del consentiment, no només en les pràctiques digitals sinó també en la intimitat per poder desenvolupar estratègies per millorar els vincles fora i dins els espais virtuals.

(*) Docent, comunicadora. Codirectora de L’ESI en joc. Columnista de Diario Digital Femenino – D’ESI Sí Es Parla Imatges: Redacció

Compartir

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Search

There is no Event

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Barcelona: Museu de L’Eròtica. Presentació de “ErotizHadas”, antologia eròtica escrita per dones / La Independent / Notícies Gènere

‘De l’eròtica del poder al poder de l’eròtica’ és l’eslògan que ha triat Unaria...

NITS INDEPENDENTS a la Valentina: La prostitució al cinema

El 29 de maig és la segona Nit Independent a la Valentina (Plaça Regomir del...

El XIV Fòrum d’Estudis sobre la Joventut es va centrar en les mobilitzacions juvenils

La Direcció General de Joventut, la Diputació i la Universitat de Lleida, amb la col·laboració...