Wednesday 08 July 2026

Wednesday 08 July 2026

Les sultanes oblidades – Salwa El Gharbi

Salwa El Gharbi Faridi, jurista i activista amaziga

Les sultanes oblidades
Fatema Mernissi
Muchnik Editores

Aquest és un llibre d’una referent feminista, que totes les dones que lluiten contra el model patriarcal, que aspiren a un model de dona lliure en el seu pensament i en les seves reflexions, i sobretot autònoma, han de conèixer.

La escriptora d’aquest llibre, és la Fatema Mernissi, una feminista i sociòloga que ens va deixar fa més de deu anys, va morir al novembre de 2015, i per això aquest anys des de TAMETTUT, la nostre associació de Dones Amazigues i amb la col·laboració del IEMed hem organitzat una jornada d’Homenatge al seu nom, perquè és necessari recordar i promoure entre les joves els coneixements que ens va transmetre, i les eines inestimables que ens va proporcionar per a l’escriptura i l’anàlisi, dos instruments, exclusivament masculinitzats”— i que, ella, va desenvolupar incansablement al llarg de la seva vida, per treure a la llum les lluites crucials de les dones.

Aprofito per aconsellar-vos a llegir tots els seus llibres però per aquesta Santa Jordina, us recomano una de les seves obres que més m’han agradat i cridat interès d’ella, i és la obra mestra: “Les Sultanes oblidades”.

Us animo a llegir perquè és un treball eficaç què posa de manifest les identitats i les carreres de dones que van aconseguir establir-se, governar i ocupar càrrecs destacats en la història del món musulmà.

En aquesta preciosa i poderosa obra de “Les sultanes oblidades”, intenta posar la llum sobre una memòria relegada a l’oblit durant molt de temps, perquè com ja sabeu, la historia de les dones està sovint ignorada en les narratives oficials.  I, també, crida l’atenció sobre aquests models a seguir de dones resilients sobretot a l’àmbit polític que van fer front contra els intents d’excloure-les del poder a nom de la religió.

En un viatge històric que uneix la llunyana Indonèsia amb el Mediterrani, les vides de quinze dones investigades per Fatema Mernissi tenen alguna cosa en comú: es van fer càrrec del poder en moments de gran crisi, i de reptes polítics complicats quan ningú s’atrevia a donar ni la cara, ni solucions.

El llibre que us recomano, és un relat apassionant i una forta aposta política per la igualtat de drets dels que sostenen “l’altra meitat del cel”

Amb la força narrativa, i el sentit de l’humor que la caracteritzen, Fatema Mernissi recorre quinze segles de la historia de l’islam, i ens mostra a aquestes dones sobre les quals s’han tendit vel de l’oblit: quinze reines dignes de les mil i una nit que van arribar a exercir el màxim símbol del poder.

Ningú pot negar que Fatema Mernissi va ser la veu de moltes dones, va liderar una lluita, tant conscient i activa, com intel·lectual, per desafiar la injustícia, denunciant la desigualtat de gènere, cridant l’atenció sobre el sexisme quotidià, defensar els drets humans i la dignitat de les persones.

Amb un esperit de dones com Fatema Mernissi, desitjo que continuï la nostre lluita per la dignitat, la igualtat i la llibertat, perquè els nostres ideals i els nostres somnis, com a dones, puguin aflorar en un món millor malgrat els reptes i les incerteses del moment que sempre haurà.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Search

There is no Event

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter with the latest published news.

You may also be interested

Debat sobre “El futur dels mitjans de comunicació públics a Catalunya”

Quina és la situació dels mitjans de comunicació públics? i quines les principals amenaces contra...

Ada Colau parlarà el dimecres 20 a l’Ateneu Roig de Gràcia

L’activista de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH), Ada Colau, participarà el proper 20...

Sara Lovera rebrà reconeixement de Ment Dona Dalia Empower

Escrit per Johnny Oliver Quintal* SemMexico Serà a la categoria d’Impulsors d’Equitat, per la seva...