Les dones no volen ser reines, ni princeses, ni sirenes, ni dames de ferro, ni nines ni vídues negres. Tanmateix, em moltes ocasions els mitjans de comunicació se encaparren en continuar presentant-les amb titulars metafòrics passats de moda, anacrònics i, en ocasions, despectius.
Aquestes són algunes de les conclusions que plasma Joana Gallego en el seu darrer llibre De reines a ciudadanas. Medios de comunicación, ¿motor o rémora para la igualdad? que ha publicat a l’editorial Aresta Dones.
El libre és una reflexió global del tractament que reben les dones en els mitjans de comunicació: premsa d’informació general, premsa femenina, televisió, ràdio, però també publicitat i cinema. L’autora planteja que existeixen dues constel·lacions de valors –masculina i femenina– que corresponen, per una banda a la informació general, i per l’altra a la premsa femenina i a la publicitat, que es contraposen i es contradiuen: el que a la informació general s’inclou a la premsa femenina s’aniquila, i tot allò que a la premsa femenina es fomenta fins al deliri (i també a la publicitat) és sancionat a la informació. D’aquesta manera les dones actuin com actuin, amb molta freqüència resulten inadequades.
El llibre il·lustra amb multitud d’exemples (titulars de diaris) aquesta divisió i aquesta representació assimètrica que, hores d’ara, més que un motor de canvi és una rèmora per avençar en la igualtat entre homes i dones.
El llibre es presenta el 3 d’octubre a les 19h. al Centre Bonnemaison, amb la participació de la periodista Núria Ribó, l’editora Ma.Angels Viladot i la pròpia autora en el que vol ser un col·loqui sobre el tema amb els i les assistents.