El passat 26 d’octubre va tenir lloc a Bruxel·les la conferència Women in media 2.0: Amplify the Voice of Female Experts (Dones als mitjans 2.0: ampliquem la veu de les dones expertes), organitzada per la Sofia Foundation en el marc del projecte europeu “Accelerate: Women in Media” (Accelerem: Dones als Mitjans).
Ponents de la Taula: Transformacions de les Redaccions
Claudia Ritter, Presidenta de la Sofia Foundation
En el marc d’aquesta conferència, es va presentar la xarxa GAMAG Europa (el capítol europeu de l’Aliança pels Mitjans i el Gènere GAMAG,), que des del 2015 està desenvolupant-se a Europa. GAMAG Europa compta amb l’impuls de la Xarxa de Periodistes amb visió de Gènere a Catalunya, que va organitzar una primera trobada a Barcelona a l’abril del 2016 i n’és des d’aquest setembre responsable del seu secretariat. Elena Tarifa, de la Xidpic.cat, va fer la presentació tot convidant a altres organitzacions que treballin per la promoció de la informació amb visió de gènere i de la igualtat als mitjans a Europa a que es sumin a aquesta aliança que aplega des de investigadores a organismes reguladors estatals, passant per organitzacions professionals i periodistes a nivell individual de tota Europa.
Elena Tarifa de la Xidpic.cat
A la conferència, on van participar expertes, investigadores i periodistes de tota Europa, es va parlar de la necessitat d’incloure la diversitat de gènere a les redaccions, tant des del punt de vista dels continguts, com sobre tot des del punt de vista de la participació i visibilitat de dones expertes i opinadores als mitjans així com també de la seva presència als llocs de decisió de les empreses periodístiques, com a única manera de reflectir la societat diversa que tenim i acabar amb els estereotips de gènere a la informació.
Així, Nanette Braun, cap de comunicació i advocacia de UN Women, va explicar que hi ha un 73% d’homes als llocs de decisió dels mitjans al món, i que l’igualtat de gènere encara està per arribar als consells directius dels mitjans. Per altra banda, va destacar com les dones reporteres arreu són més proclius a incloure la perspectiva de gènere a les seves informacions i com aquestes, a molts països, sovint pateixen assetjament i bullying per part dels seus companys, caps o lectors/espectadors. Per a Nanette Braun, “necessitem sumar els mitjans en la lluita per la igualtat de gènere al món, és imprescindible”.
Per la seva banda, Annette Young, directora del programa “El 51%” de France 24, dedicat a les dones als mitjans, va denunciar la manca de veus de dones expertes als mitjans; “a França només 1 de cada 5 opinadors als programes són dones”. Per a Young, “estem immersos en una revolució digital però també en una revolució de les dones, i els mitjans encara no se n’han adonat”; “sembla que sempre som o massa joves o massa velles per ser mostrades com a expertes als mitjans”. Per a solucionar-ho, proposa una veritable aliança inter-generacional entre dones més veteranes i les més joves per tal d’impulsar la seva presència com a expertes. També va parlar de la necessitat de canviar les rutines dels mitjans, totalment masclistes, ja que “les dones periodistes, a partir dels 35 anys, desapareixem del periodisme, el ritme és massa dur per nosaltres i ens resulta impossible compaginar-ho amb altres facetes de la vida, com la família”.
A la conferència es van mostrar bones pràctiques de mitjans que han progressat en la igualtat de gènere a les seves redaccions, com ara en el cas de l’agència de notícies Bloomberg News, on s’ha aconseguit que el 30% dels llocs directius sènior siguin ocupats per dones i on s’ha creat i desenvolupat una base de dades amb més de 1000 expertes en diversos temes a nivell internacional per tal que hi no hi tinguin excuses per a trobar veus femenines expertes per a les seves informacions.