L'”Escuela de Comunicación de Género e Inclusiva” és el títol de la nova publicació de l’Associació Espanyola de Dones Professionals dels Mitjans de Comunicació (Ameco). Recentment publicada, l’obra serà presentada a la celebració de l’aniversari de l’organització, que enguany compleix 25 anys.
El llibre defensa el periodisme amb perspectiva de gènere com un criteri de qualitat i presenta l’Escuela de Comunicación de Género e Inclusiva de l’organització.
L’edició d’aquesta mena de manual inclou una part orientativa sobre què és la comunicació de gènere i quina ha estat la trajectòria i èxits de AMECO, i una altra d’articles d’especialistes que aprofundeixen en temes tan importants com l’ensenyament i formació acadèmica i quines són les estratègies necessàries per arribar a una complicitat entre les dones periodistes.
La professora titular de la Universitat Autònoma de Barcelona, Juana Gallego, experta en Gènere i Comunicació, i Directora de l’Observatori per a la Igualtat de 2016 a 2018 en aquesta mateixa Universitat, en el seu article “Reptes acadèmics i professionals per a una comunicació amb perspectiva de gènere “planteja quins són els reptes fonamentals que la formació universitària haurà d’afrontar en els propers anys per incorporar en els seus plans d’estudi la perspectiva de gènere.
Joana Gallego recalca que sense una formació específica sobre gènere és impossible modificar els continguts dels mitjans de comunicació, i sense un canvi en la representació de les dones en els mateixos és impossible canviar les mentalitats. Cal treballar en diversos fronts simultàniament per incidir en el canvi del nostre imaginari col·lectiu, ja que la imatge de les dones continua essent estereotipada en la major part dels productes comunicatius, ja siguin informatius, publicitaris, videoclips i altres formats audiovisuals.
La comunicadora d’opinió en diferents mitjans, Teresa Mollá Castells, que publica els seus articles d’opinió periòdicament en diverses agències de gènere de l’Estat Espanyol i Amèrica Llatina i mitjans de comunicació general, al llarg de diversos anys, amb més de 250 articles publicats sobre temes de violència de gènere, feminismes i polítiques d’igualtat, aborda quines són les actuals eines que ens han brindat les tecnologies de la comunicació que ens permeten observar, amb certa tristesa, que les dones seguim estant en segona línia en quant a presència en els mitjans de comunicació.
Ens planteja que els resultats dels dos últims Projectes Globals de Monitorització de mitjans del 2010 i del 2015 així ho demostren. A més planteja el dèficit de presència de dones en les cúpules directives dels grans operadors de comunicació i com les seves condicions laborals pateixen les mateixes bretxes de desigualtat que el conjunt de dones treballadores. A tots aquests llasts li hem de sumar el tan temut por a parlar en públic, l’origen no és individual de cadascuna de nosaltres, és col·lectiu i té orígens clarament patriarcals.
També destaca com el 8 de març passat va marcar una fita important en el món no només feminista, sinó de tot ordre. Les periodistes i comunicadores no van secundar la vaga únicament, també van ser el germen d’un moviment de solidaritat comú anomenat “Les periodistes vam parar”.
Perspectiva de gènere, un criteri de qualitat
En periodisme, aplicar un enfocament o perspectiva de gènere consisteix a plantejar-se i assenyalar com afecten de manera diferent a homes i dones els fets i fenòmens sobre els quals informem. A més de visibilitzar la realitat específica de les dones, implica destacar les seves aportacions i oferir el seu punt de vista. AMECO, a través de la seva Escola de Formació continuada en l’ Escuela de Comunicación de Género e Inclusiva, defensa aquest enfocament com un criteri de qualitat en el periodisme.
Si no es representa adequadament a la meitat de la població, no s’està complint amb els objectius del bon periodisme, no s’està duent a terme la tasca periodística amb rigor i veracitat. Hem d’exigir que es facin visibles les realitats i problemàtiques específiques de les dones, però també que hi siguin presents com a protagonistes i subjectes de les notícies, mostrant la seva diversitat i les aportacions que fan a la societat.
La publicació explica els objectius i la manera de treball de l’Escuela de Comunicación de Género e Inclusiva, un projecte posat en marxa per AMECO per formar les noves generacions de periodistes des d’una perspectiva de gènere.
L’objectiu és que aquesta perspectiva permeti a l’alumnat ser conscients de la representació actual de les dones en la premsa i ser capaços d’incorporar estratègies d’eliminació d’usos sexistes en el discurs mediàtic, el que afavorirà la igualtat entre dones i homes. Així mateix, la formació pretén afavorir la presència i posició de les dones en l’empresa informativa fins que ocupin el lloc que els correspon.
Fonamentalment l’Escuela implementa tallers de formació especialitzada en periodisme amb perspectiva de gènere que comprenen diferents continguts, abordats d’una manera teòric i pràctic per diverses professionals del camp acadèmic, polític, social i periodístic.
A més, AMECO manté, des de l’any 2004, convenis de col·laboració amb les tres universitats públiques de Madrid, que imparteixen Estudis de Ciències de la Informació: Universitat Complutense, Rei Joan Carles i Carles III. Amb elles s’han dut a terme activitats formatives reglades i no reglades així com contractació en pràctiques remunerades de l’alumnat de l’últim cicle de forma regular.
Les pràctiques a l’agència AmecoPress són una extraordinària via d’aplicació de les eines conceptuals sobre la comunicació amb perspectiva de gènere rebuda a través dels tallers i materials. Mitjançant aquestes pràctiques les i els estudiants tenen l’oportunitat d’aprendre com s’elaboren les informacions, reportatges, entrevistes, cròniques, tenint en compte la perspectiva de les dones i d’aplicar estratègies per a l’abordatge de les violències masclistes, enteses en tota la seva amplitud, com a expressió última de la permanent discriminació que viuen les dones. L’aplicació del llenguatge no sexista, és enfocat amb rigor i constitueix un valor afegit en l’elaboració de la informació.