Per María Inés Alvarado* DDF / La Independent / Argentina
Després d’una multitudinària marxa en què milers de dones es van concentrar als carrers i les places de tot el país reclamant pels seus drets i manifestant-se contra la fam, els acomiadaments i les violències masclistes queda manifesta la necessitat de continuar reclamant una Educació Sexual Integral (ESI) que promogui polítiques inclusives per a dones i diversitats, les quals estan sentint com el govern de LLA segueix avassallant les conquestes aconseguides sobre els seus cossos i territoris en els darrers anys.
El 1977, l’Assemblea General de l’Organització de les Nacions Unides (ONU) va designar oficialment el 8 de març com el Dia Internacional de la Dona Treballadora, començant així una commemoració que lluita per assolir la igualtat entre homes i dones, a més de l’Empoderament de la Dona. En el context actual, aquesta data crida a pensar el lloc que ocupem les dones socialment i com abordar aquests temes a les aules amb l’aportació de la perspectiva de gènere.
Què implica la perspetiva de gènere? Mirar la realitat i les relacions entre homes i dones com a vincles intervinguts per qüestions de poder que deixen en desavantatge aquestes últimes.
Aquesta aportació està garantida, no només pel contingut de Llei Nacional N°26.150 que va crear el Programa Nacional d’Educació Sexual Integral sinó també per la Resolució CFE N°340/18 la qual reafirma l’obligatorietat i transversalitat de l’ensenyament de l’ESI els Nuclis d’Aprenentatge Prioritaris (NAP) abordada des de cinc eixos conceptuals: Cuidar el cos i la salut; Valoreu l’afectivitat; Garantir l’equitat de gènere; Respectar la diversitat i exercir els nostres drets.
Per això, i per poder tirar endavant polítiques públiques que reforcin i acompanyin la lluita de les dones en la defensa dels seus drets i posar fi a la violència masclista, es fa cada cop més necessària la inclusió d’aquesta perspectiva a les aules de tots els nivells educatius.
Com fer-ho? Planificar en els NAP o continguts prioritaris temàtiques referides a:
Promoure la igualtat d’oportunitats per a nenes, nens i adolescents en jocs, feines, estudis superiors i oficis; Problematitzar les concepcions rígides sobre allò considerat exclusivament masculí o exclusivament femení que generen prejudicis i estereotips de gènere; Entendre les conseqüències negatives que aquests estereotips provoquen en dones i homes en els diferents discursos socials; Analitzar com es forgen els prejudicis i les actituds discriminatòries que promouen les desigualtats entre homes i dones; Abordar les causes que promouen la violència de gènere, com a resultat de la jerarquia entre els sexes, del masclisme, o de la naturalització de les desigualtats; Distingir com es construeixen les expectatives, els rols i els mandats socials i culturals en l’educació d’homes i dones; Impulsar l’ús d’un llenguatge inclusiu, no sexista ni discriminatori que possibiliti la visibilització de les dones i les diversitats en la parla; Garantir el dret a l’anticoncepció i als drets sexuals i reproductius; Brindar informació sobre la llei d’interrupció voluntària i legal de l’embaràs (IVE/ILE)
Valorar la lluita que centenars de milers de dones han realitzat al llarg de la història per defensar els drets de totes a partir d’efectivitzar demandes de transformació social i cultural.
Reconéixer que la violència envers les dones i les diversitats no respon a fets privats o de parella, sinó que forma part d’un entramada social i polític que respon a una política de drets humans.
Amb aquestes opcions, podrem avançar en un camí que contribueixi a frenar el menyspreu que, des del govern de Javier Milei promou cap a l’ESI en prohibir el llenguatge inclusiu, en parlar de l’avortament com “un assassinat agreujat pel vincle”, en promoure la pornografia com a mètode educatiu, en referir-se a l’ESI com a «ideologia de gènere» i en impulsar en els seus discursos accions violentes i estereotipades contra les dones, les diversitats i les persones amb discapacitat.
María Inés Alvarado*Docent i comunicadora. Co-directora de La ESI en juego.
Columnista de Diario Digital Femenino – De ESI Sí Se Habla
Foto de portada: Página12