El recuperat espai industrial del ComaCros de Salt, Girona, será l’escenari d’uns seminaris per incorporar al curriculum educatiu l’expressió artística per a la inclusió social i la convivència comunitaria.
Lucina Jiménez, directora de ConArte al Núria
El seminari internacional, que comença aquest dijous a Salt, será una mena de ‘formació de formadors’ que es preveu multiplicar mes endevant al professorat de l’ensenyament de primaria, secundaria i de les escoles d’arts. D’aquesta manera, es pretenen socialitzar les experiències positives i les metodologíes adoptades des de 2010 a 29 colonies de les zones perifèriques de Ciudad Juárez -tristement coneguda pels alts index de feminicidis- que allà els hi van ajudar a prevenir les violències socials des de les arts i la cultura de la pau.
Aquí l’objectiu és segons l’organització “brindar eines de comprensió i actuació directament lligades a les arts i al patrimoni cultural per fomentar l’aprenentatge, la convivencia comunitària i la inclusió social en procesos educatius que treballen en contextos de diversitat cultural”. Aquesta activitat, está impulsada per l’aliança entre l’associació civil mexicana ConArte (Consorcio Internacional Arte y Escuela), la Càtedra Unesco de Polítiques Culturals i Cooperacióde Girona i el Festival de Torroella de Montgrí, a mès d’algunes personalitats del món de la cultura, entre elles el coreògraf Cesc Gelabert.
Creació de vincles afectius
Segons Lucina Jiménez, la directora de ConArte -que ja havia signat un Conveni amb la Universitat de Girona des de 2006 quan va neixer l’organització a la capital mexicana- allà es tractava d “aprendre amb la dança, per vincular l’espai educatiu amb la cultura i crear un vincle afectiu a les escoles publiques mes pobres de la capital mexicana”. Volien ser com un “focus vermell per la prevenció social” deia Jiménez i per aixó l’organització va nèixer als barris més conflictius de la zona centre del Districte Federal, que registra les mes altes taxes de violència i exclusió social (Tepito, Mixcalco, La Merced…).
Ara, ConArte ja treballa a les periferies de diverses capitals federals dels estats mexicans com Tapachula (Chiapas), Monterrey (Nuevo León), i també altres ‘ciutats frontera’ com Nogales (Sonora). I aquest 2014 ja estaran implantats a mès de Guadalajara, a Zapopan i Tonalà (Jalisco), por on pasa el tren que es coneix pel nom de La Bestia: el convoi de mercaderies que travessa el país i que aprofiten les i els migrants centramericans per arribar als Estats Units, moltes vegades amb risc de la seva propia vida.
Gemma Carbó i Montse Faura
Descodificar les cançons populars
La metodología actual és ara mes amplia i abarca d’altres aspectes: a més de la dansa, han incorporat el cant, escenifiquen obres de dramaturgia i teatre i també organitzent nuclis d’ensembles musicals. “Es tracta de incorporar la diversitat, l’equitat de gènere i la cultura de la pau” i aixó ho fan, a vegades “descodificant les cançons populars mexicanes com el Bésame mucho de Consolito Velásquez per fer entendre que l’amor i la rancunia no ha de ser contra les dones; o també fan servir algunes lletres de cançons de Pedro Infante, nascut a Veracruz, al golf de Mèxic, per fer veure la perspectiva de gènere i la biodiversitat.
Programa pilot pel setembre
Gemma Carbó, la coordinadora de la Càtedra Unesco de Polítiques Culturals i Cooperació i també la directora de ConArte Internacional explicaba que tenen el suport dels Festivals de mùsica clàsica de la zona i que a partir del setembre ja tindran un programa pilot per poder desenvolupar en els diferents projectes que puguin anar sorgint. Perquè “del què es tracta, deia Carbó, “és incorporar un ensenyament mes holistic a l’educació i que pugui tenir impacte social a Salt i a l’Estartit”.
Montse Faura, la directora del Festival de Torroella de Montgrí, organització que els hi dona suport, ampliaba que ja es treballa a Torroella i l’Estartit amb la mùsica clàsica, que es una manera lúdica d’educar. En aquests dos municipis ja s’ha posat en marxa a l’escola del Portitxol l’Orquesta Ukelele, on hi participen nes i nenes.
El coreògraf Cesc Gelabert será un dels suports artistics, entre d’altres participants, en els diferents projectes de les escoles i instituts. Ell pensa treballar amb la mainada “el moviment i la dança perquè l’art és un aliment de la vida”. En aquest sentit, explicava que les persones grans que ja no tenen movilitat és perquè no els ensenyen a mantenir-se actius i a moure’s i nomès els empatxen de pastilles quan tenen dolors. “La memòria deia, està lligada als espais personals i creatius i si no hi ha moviment, no hi pot haver memòria”.
La trobada amb la premsa de les diferents institucions vinculades a ConArte es va efectuar al remodelat espai del Núria de la Rambla de Barcelona el dia 1 d’abril.