Friday 08 November 2024

Friday 08 November 2024

Share

Desequilibri en la representació de dones i homes als mitjans

La presència femenina a la informació és del 23%

Els resultats del Projecte de Monitoreig Global de Mitjans (GMMP) 2010 indiquen que el 77% de les persones que apareixen a la informació són homes, i que els estereotips de gènere continuen formant part dels relats de la informació. Cada cinc anys, des de 1995, el GMMP dedica un dia a fer el seguiment de l’agenda mediàtica i analitza diaris i noticiaris de radio i televisió. Aquest és el projecte més ampli i de més trajectòria que aborda el tema de gènere a les notícies, tant perquè aporta dades des de totes les regions del planeta com perquè permet comparar i avaluar els canvis que es van produint.

 

ElviraAlts_a_la_Presentacio_del_Informe.FotoPilarAymerich
Elvira Altès a la Presentacio de l’Informe
El 10 de novembre de 2009 va ser un dia com qualsevol a les redaccions, però molt especial per la es persones que participaven en el projecte de seguiment dels mitjans arreu del món. A l’Estat espanyol (vegeu resultats) s’ha fet el seguiment de 5 diaris, 4 informatius radiofònics i 5 de televisió. Dels mitjans catalans s’ha analitzat La Vanguardia, Catalunya Ràdio, Com Ràdio, Rac 1 i TV3. 

S’han identificat 570 persones en les 315 notícies codificades: 420 són homes i 150, dones, és a dir, que la representació femenina als mitjans és del 23%, un punt més que en l’anterior seguiment del 2005, però un punt per sota del percentatge internacional. Des de 1995, que el percentatge internacional de presència femenina va ser del 17%, l’increment ha estat de només set punts.


Temes i freqüència d’aparició a les notícies de premsa, ràdio i televisió

La metodologia del GMMP classifica les notes periodístiques en set àrees temàtiques: política/govern; economia; ciència/salut; crim/violència; celebritats/art/mitjans/esports, social/legal i nenes/joves.

Hi ha una correspondència curiosa entre aquells temes en què més dones u homes apareixen i el sexe del o de la periodista que elabora la informació. Per exemple, el nombre més alt de mencions masculines és a l’àrea de celebritats/art/mitjans/esports (una àrea que a priori podríem qualificar com a frívola) i és en aquest apartat temàtic on es concentra el nombre més alt de firmes masculines. En canvi, el nombre més alt de presència femenina és a les informacions que fan referència a les nenes i a les joves, i novament aquí és on trobem una major autoria femenina en els relats informatius


Quina funció o lloc ocupen els subjectes de la informació?

Es produeix una marcada diferència, segons el sexe, entre l’ocupació i/o el càrrec amb què s’identifica les persones. El 10 de novembre de 2009 les úniques persones que els mitjans van identificar en la posició de desocupades o sense professió, com a treballadores del sexe o prostitutes i com a estudiants, van ser dones. Tot seguit, i per aquest ordre, les descripcions femenines als mitjans les presenten com a treballadores d’oficina, personatges de la monarquia, mestresses de casa, veïnes, activistes socials i famoses. Les identificacions de les dones com a polítiques vénen a continuació, seguides per les educadores, acadèmiques, treballadores del camp de la salut, o del dret.

En canvi, les úniques persones que els mitjans categoritzen com a professionals de la ciència i la tecnologia, com a figures religioses i com a delinqüents, són homes, seguits molt de prop pels esportistes. A continuació, vénen empresaris i executius, policies i militars, els periodistes i els empleats del govern, i adjudiquen un 75% de les mencions als polítics i a les celebritats.

Pel que fa a la funció que exerceixen en la notícia, la d’expert és la més habitual per als homes (91%), mentre que a les dones se’ls demana la seva opinió experta en un exigu 9% dels casos. Continuant amb les pràctiques periodístiques d’identificació, cal senyalar que, en el cas de les dones, encara apareixen un 17% de referències en què s’indica el parentiu amb un home o en què s’explica la seva situació familiar, mentre que només un 5% de mencions masculines aporten dades de l’ordre privat.



L’absència com a estereotip

Si observem a qui s’adreça el focus informatiu, l’estudi indica que els homes són protagonistes del 73% de les històries, mentre les dones ho són del 27%. La gran majoria de les històries que relaten els i les professionals tendeixen a reforçar els estereotips tradicionals, però el principal estereotip ens pot passar desapercebut, i és justament el fet que les dones estiguin absents dels espais de prestigi dels mitjans. La lectura subliminal que se’ns proposa és que el que fan, diuen, pensen i gestionen les dones no és prou rellevant i significatiu, si més no, no prou com perquè els mitjans se’n facin ressò, i és en aquesta falta de significació on rau un dels esculls on fins ara s’han estavellat els plans d’igualtat i el repte que ens cal superar, també des dels mitjans.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Search

There is no Event

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter with the latest published news.

You may also be interested

Incorporar la igualtat de gènere en les solucions davant de la COVID-19

Per Elda montiel i Algéria Guevara. SemMéxico Per què les dones lideren la resposta...

Barcelona: Convocatòria 13a edició de Cinema Colombià / La Independent / Noticiés Génere

La projecció del documental “Infern o Paradís”, del director colombià Germán Piffano, que va ser...

columnista bw

Periodistes: més enllà d’ El / La

OPINIÓ Les dones periodistes vam entrar a formar part de les que som però...