Qüestionar des de les taules dels prejudicis que sustenten la subordinació femenina ha estat un dels propòsits de Fàtima Patterson, dramaturga i directora del grup Macubá, radicat a Santiago de Cuba, a més de 900 quilòmetres de l’Havana.
Iniciación en Blanco y negro per a dones sense color, la seva més recent posada en escena, actualment en cartellera a la capital cubana, en el marc del festival Mayo Teatral, evidència la barreja de discriminacions, violències i rebel · lies sobre les quals s’ha fundat la història de les dones en el context del Carib.
Des dels extrems de l’escenari, una dona negra i una altra blanca despleguen reflexions i interrogants que posen al descobert conceptes socials sexistes transmesos a través de la cultura a realitats històriques específiques. Al mateix temps, un grup de camperoles cafeteres busquen un camí que les sobreposi a l’atzur que es trasllada en el temps, mentre la música de la religiositat caribenya completa les propostes simbòliques de la representació en escena.
L’obra, estrenada el juliol de 2011 durant el Festival del Carib, va tenir una presentació especial al cafè teatre Macubá, seu del grup, com a colofó ??al curs “Gènere i desenvolupament humà local per actors socials de Santiago de Cuba i Guantánamo”. Va estar en escena del 17 al 21 d’abril com a part d’un programa de cooperació interuniversitària entre les universitats d’Orient, l’Havana i Sevilla, amb la col · laboració de l’Agència Espanyola per a la Cooperació i el Desenvolupament (AECID) i la Conselleria Cultural de la Ambaixada d’Espanya a Cuba.