Sunday 19 July 2026

Sunday 19 July 2026

Share

Barcelona: Eròtiques i despentinades / La Independent / Notícies gènere

Eròtiques i despentinades. Un recorregut per la poesia catalana amb veu de dona*, d’Encarna Sant-Celoni i Verger, amb il·lustracions de Maria Montes, és una antologia de poemes eròtics escrits per dones –seixanta-nou– i en català, entre les quals hi ha Anna Dodas, Caterina Albert, Dolors Miquel, Maria Ibars, Ester Xargay, Maria Antònia Salvà, Maria-Mercè Marçal, Montserrat Abelló, Quima Jaume, Maria Fullana, Rosa Leveroni o Teresa Pascual. 

 

 “Aquest recull no aspira a ser cap catàleg o inventari, cap estudi exhaustiu sobre eròtica i dona en la lírica catalana que n’establisca una versió canònica, ni cap versió ‘femenina’ de l’Antologia de la poesia eròtica catalana del segle XX de Josep Maria Sala-Valldaura; però tampoc no vol ser una tria i prou de textos poètics. Eròtiques i despentinades pretén ser un florilegi liricoeròtic –del llatí florilegium, ‘collida de flors’–, una finestra oberta en format de llibre, una mena de calidoscopi poètic de colors diversos amb versos sensuals, considerant sensual «allò relatiu o pertanyent als gusts i plaers dels sentits, especialment dels sexuals», segons la definició del Diccionari de la llengua catalana”.

“A banda de fer gaudir llegint, la intenció última d’aquesta selecció”, com apunta l’antòloga, Encarna Sant-Celoni en el text introductori, “no és només reivindicar el component eròtic, explícit o implícit, present en l’obra de determinades poetes, sinó també recuperar-ne mostres perquè queden documentades en la nostra tradició literària. Ja que, mal que ens pese, la paradoxa continua existint, tossuda: Com és que, havent-hi tantes dones poetes, el sistema literari català continua esmentant-ne tan poques i en uns percentatges tan ínfims, per no dir irrisoris, respecte dels seus iguals?… Que aquest recull servisca, doncs, també per a omplir forats i tapar esquerdes; que, pel que es veu, i fora excepcions inevitables, ara com ara és al màxim a què podem aspirar la major part de poetes.”

*Editorial Arola, 2008

 

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Search

There is no Event

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter with the latest published news.

You may also be interested

Un nou manual per avançar en la perspectiva de gènere en la informació

L’Institut Català de les Dones (ICD), el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) i...

Irantzu Varela: “No estem legislant des de la llibertat del cos de les dones”

La comunicadora feminista Irantzu Varela va ser a Barcelona el passat mes de novembre...

“Dones free”: la vella fórmula no ha mort

La sexualització i cosificació del cos femení comporta una enorme càrrega de violència simbòlica. Foto:...