El muntatge teatral La infàmia relata el cas real de la periodista i escriptora mexicana Lydia Cacho, que, després de publicar el llibre Los demonios del Edén, va ser segrestada i torturada. Va aconseguir salvar la vida gràcies a la pressió de les xarxes de periodistes i dels seus familiars.
El llibre tracta l’entramat politico-empresarial de la pederastia a Mèxic.
L’obra teatral està escenificada de manera impactant, amb una càmera que va seguint la protagonista que veiem a una gran pantalla. Les actrius Marina Salas i Marta Nieto, guanyadores, totes dues, de l’últim premi Max per la seva excel·lent interpretació, donen vida a la periodista exiliada a Espanya. A la sessió, una de les actrius, alternativament, exposa la seva vida i la seva constant lluita pels drets humans i en suport a les dones en perill, també.
Un jeep, sense portes per facilitar la feina de la càmera, ocupa la meitat de l’escenari. A l’altre espai apareix una gàbia-presó on es desenvoluparà la part final del relat, mentre que, al fons, una gran pantalla mostra l’actuació de l’única actriu a l’escenari. Són primers plans que ens traslladen per un vaivé de terribles emocions, fent-nos notar la presència dels altres personatges, policies-sicaris, zeladors, família i capos mafiosos.
El director mallorquí José Martret dirigeix i ha participat amb l’autora en la dramatúrgia i en el concepte de la posada en escena. La triple vinculació de Martret amb el cinema i el teatre, com a director i actor, es nota en la precisió de tot el conjunt. El disseny d’espectacle i vestuari és Alessio Meloni, el so de Sandra Vicente i la il·luminació de David Picazo. El disseny del vídeo a l’escena és d’Emilio Valenzuela i l’operadora de càmera permanentment en escena és Alicia Aguirre Polo.
Una obra molt necessària i recomanable que documenta una realitat que continua estant present no només a Mèxic, sinó a molts països. L’obra es va estrenar a finals del 2021, als Teatres del Canal a Madrid i després de fer una àmplia gira es pot veure ara i per pocs dies a Barcelona. El públic dret, amb llargs aplaudiments, reconeix funció rere funció, aquest magnífic treball.
Sonia García García és Periodista i Gestora Cultural de l’ Associació Cultural La BiblioMusiCineteca