Thursday 18 July 2024

Thursday 18 July 2024

Compartir

Lourdes Huanca, feminista camperola popular

Per a aquesta lideresa de FEMUCARINAP-Perú, organització de dones camperoles, “cal lluitar contra tanta política neoliberal per la qual només ens veuen a la Pachamama i a nosaltres com a mercaderia. La Pachamama plora sang perquè s’está quedant estèril com tantes dones a les quals van esterilitzar forçosament, a les quals els hi van tallar la matriu.”

 

 La Independent, convidada per ENTREPOBLES-Catalunya va poder compartir una tarda d’aquest estiu (durant una petita estada seva a Barcelona) amb aquesta lideresa que es descriu com a una feminista camperola popular.  

 

 

Lourdes Huanca té una gran força comunicativa i demostra molta convicció en els seus plantejaments, tant pel que fa als objectius de FEMUCARINAP com a les aliances entre les dones camperoles i les feministes, que a vegades focalitza entre camp i ciutat. Aquest discurs fou l’eix central d’aquella trobada d’estiu a ENTREPOBLES i també de la seva participació mitjançant un vídeo a les Jornades Internacionals “Per una vida vivible en un món limitat”, celebrades a Barcelona el darrer cap de setmana d’ octubre de 2012.  

Deixa clar que la defensa de la seva terra “està lligada a la defensa del territori, del seu cos, de la seva salut: “Per tenir bona relació amb la Pachamama i gaudir de bons productes”. I diu amb una naturalitat que corprèn “ara per exemple, no es fàcil la lluita per l’aigua ja que ens persegueixen, i ens maten”.  

Les feministes aliades en la seva lluita a Perú han estat Flora Tristan i Maria Isabel Sedano. “La molt bona relació que hi tenim és perquè aquestes feministes han demostrat la seva preocupació i entesa per la sobirania alimentaria”, explica. L’any 2006 varen trucar diverses portes per poder organitzar-se i només les van ajudar les feministes, la resta no volien una organització de dones. Fa 6 anys ja d’aquest treball en comú i tenen la voluntat de continuar-lo malgrat les dificultats per unificar les agendes feminista i de dones camperoles.  

Les dones de FEMUCARINAP estan d’acord amb el treball de les feministes per la llibertat sexual, avortament, etc. “tot i que les famílies del camp no ho admeten i es molt difícil posar-ho a les agendes”- però Huanca manifesta el convenciment que cal articular aquesta aliança- “relacionar l’estratègia del camp i de la ciutat no és fàcil però es possible. A Perú dir que ets feminista vol dir se lesbiana o hombrona. I si alces la veu ets prostituta”.  

Per a elles es prioritari aprendre i ensenyar el feminisme en rang d’igualtat. Que hi participin dones i homes “ja que també tenim fills varons”, s’explica. I la realitat és que “les dones estan amarrades treballant la xacra i cuidant dels fills i dels homes i sempre series, sense poder disfrutar ja que així ho imposa la cultura camperola”. Però ara han aprés de les feministes “el dret del plaer, del somriure, del ball, i de l’orgasme”, ens comunica en un to festiu.  

Cal doncs trencar tabús i junt amb les amigues aliades es preparen per arribar al poder, al Congres ja que encara “hi ha mares i pares de la pàtria que tenen tabus”.  

Treballen amb ENTREPOBLES (amb qui tenen una vinculació molt forta), a través de tallers, la formació política. I formen lidereses.  

Però, exercir el feminisme ha estat difícil en el seu entorn. Per estar en espais mixtes del Pacte d’Unitat els hi van posar dues condicions: trencar amb les feministes, i no tractar el tema de l’avortament. Actualment però, malgrat no acceptar-les han pogut participar en tots els espais macros sense renunciar al seu pensament. I ara volen transformar els estatuts i incorporar els drets de les dones. “Avui ens reconeixen i no només tenim ideari sinó que el posem en practica”, malgrat els hi continuen fent la trebanqueta no donant-els hi veu en els plenaris i hagin d’agafar-se la paraula pel seu compte.  

Lourdes Huanca ens explica que al Perú el llenguatge del mascle es present a tots els nivells, al Congrés, entre els productors… i que “si bé és bonic apoderar-se i sentir-se amb força, tot seguit ve l’assetjament per part dels homes i… ens volen enamorar perquè canviem posicionaments. Ens ho fan en son de murgas. Però hem de respondre fins i tot a aquestes bravucades sexuals, i aleshores els parlem del clítoris i el que els hi farem”, afirma molt convençuda d’aquesta estratègia.  

La ment ecofeminista està en procés de veure com defensem el medi ambient i la nostra cosmovisió. La defensa del nostre territori, del nostre cos i de la Pachamama:”Nosaltres tenim vida, la Pachamama també”.  

Per FEMUCARINAP “cal lluitar contra tanta política neoliberal per la qual només ens veuen a la Pachamama i a nosaltres com a mercaderia. La Pachamama plora sang perquè s’esta quedant estèril com tantes dones que van esterilitzar forçosament, a les quals els hi van tallar la matriu. Hem de fer una unitat de dones del camp i de la ciutat, una aliança real per defensar la terra i els nostres drets, per deixar a les nostres filles i fills un mon vivible”.

I acaba amb tot la seva energia: “Les dones del camp no hem anat a la universitat. A FEMUCARINA som 126.000 dones camperoles i unes 20.000 som feministes. El doctorat el fem al carrer, la maestria a la presó”.

Compartir

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Picture of Tona Gusi

Tona Gusi

Fundadora i Co-coordinadora de La Independent. També és psicòloga menció en Psicologia d'Intervenció Clínica i menció en Psicologia del Treball i les Organitzacions.
Search

There is no Event

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Abandoneu tota esperança

OPINIÓ Arran de la violència policial de l’1 d’octubre del 2017, el PSOE va...

Estat Espanyol: XI Jornades Sobre Integració, Violencies de Gènere I VIH / La Independent / Noticies Gènere

Amb el títol “impressionades” es realitzaran a Barcelona el 14 de desembre les XI...

Barcelona – Mediterrània: Projecte Xabaca convoca artistes àrabs / La Independent / Notíces gènere

Fins el 15 de gener, s’accepten sol·licituds d’activistes i artistes libaneses, palestines, marroquines i tunisenques...