Divendres 19 abril 2024

Comunicat de premsa:Les ONG de VIH / sida catalanes exigeixen que els plans d’estalvi en salut es fonamentin en criteris clínics

Els i les pacients amb VIH comencen a notar les mesures de retallada en la dispensació de la medicació antiretroviral

Barcelona, ??11 d’abril de 2011.- La plataforma unitària d’ONG que treballen en l’àmbit del VIH / sida a Catalunya -el Comitè 1r de Desembre- manifesta el seu rebuig als plans de contenció de la despesa en hospitals i centres de salut basats en criteris economicistes que posen en risc la qualitat assistencial del sistema sanitari públic català.

El Comitè 1r de Desembre dóna suport a les mesures encaminades a la sostenibilitat del sistema sanitari públic en un context generalitzat de crisi i de retallada de la despesa sanitària. No obstant això, les decisions que no es fonamenten en criteris mèdics i que no compten amb el consens del personal sanitari, els agents polítics i la societat civil organitzada, podrien fer trontollar els fonaments de la gratuïtat, la universalitat i la qualitat sobre els quals se sosté el nostre sistema sanitari.

La plataforma catalana d’ONG de l’àmbit del VIH / sida denuncia que alguns centres hospitalaris, com l’Hospital Vall d’Hebron de Barcelona, ??han començat a implementar els seus plans de contenció de la despesa abans que el Departament de Salut es pronunciï oficialment sobre les mesures proposades.

Entre el paquet de mesures de xoc suggerides per l’hospital barceloní, s’inclou un canvi que afecta la medicació crònica que prenen les i els pacients amb VIH per tractar la seva infecció. A partir del 11 d’abril, l’Hospital Vall d’Hebron dispensarà per separat els components de les combinacions d’antiretrovirals a dosis fixes (els anomenats COMBOS) per tal d’incorporar l’administració dels medicaments genèrics disponibles i reduir així la despesa farmacèutica.

La simplificació de la medicació antiretroviral a través de pautes més senzilles i fàcils de prendre ha suposat un dels avenços més importants en el tractament de la infecció per VIH i en la millora de la qualitat de vida de les i els pacients. Les principals societats científiques i organismes oficials, com la Societat Europea Clínica de la Sida (EACS, per les sigles en anglès), el Grup d’Estudi de la Sida (GESIDA) o el Pla Nacional sobre la Sida del Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat, recomanen en el tractament de la infecció per VIH, sempre que sigui possible, l’ús de combinacions d’antiretrovirals coformulades com a pauta preferent en la teràpia d’inici.

Per aquests motius, abans d’implementar les mesures de retallada proposades pels gerents dels centres hospitalaris catalans, el Comitè 1r de Desembre insta el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya a explorar altres vies de contenció, com la negociació del preu dels medicaments antiretrovirals amb la indústria farmacèutica, a comptar amb l’opinió i el consens dels agents polítics i sanitaris, i de la societat civil i les organitzacions que treballem en l’àmbit del VIH / sida, i a no oblidar el paper central que ha d’ocupar el pacient dins el sistema sanitari públic.

——————————————————–

Las ONG de VIH/sida catalanas exigen que los planes de ahorro en salud se fundamenten en criterios clínicos

Los y las pacientes con VIH comienzan a notar las medidas de recorte en la dispensación de la medicación antirretroviral

Barcelona, 12 de abril de 2011.- La plataforma unitaria de ONG que trabajan en el ámbito del VIH/sida en Cataluña -el Comitè 1r  de Desembre- manifiesta su rechazo a los planes de contención del gasto en hospitales y centros de salud basados en criterios economicistas que pongan en riesgo la calidad asistencial del sistema sanitario público catalán.

El Comitè 1r de Desembre apoya las medidas encaminadas a la sostenibilidad del sistema sanitario público en un contexto generalizado de crisis y de recorte del gasto en la sanidad. Sin embargo, las decisiones que no se fundamentan en criterios médicos y que no cuentan con el consenso del personal sanitario, los agentes políticos y la sociedad civil organizada, podrían hacer tambalear los cimientos de la gratuidad, la universalidad y la calidad sobre los que se sostiene nuestro sistema sanitario.

La plataforma catalana de ONG del ámbito del VIH/sida denuncia que algunos centros hospitalarios, como el Hospital Vall d’Hebron de Barcelona, han comenzado a implementar sus planes de contención del gasto antes de que el Departament de Salut se pronuncie oficialmente sobre las medidas propuestas.

Entre el paquete de medidas de choque sugeridas por el hospital barcelonés, se incluye un cambio que afecta a la medicación crónica que toman las y los pacientes con VIH para tratar su infección. A partir del 11 de abril, el Hospital Vall d’Hebron dispensará por separado los componentes de las combinaciones de antirretrovirales a dosis fijas (los llamados COMBOS) con el fin de incorporar la administración de los medicamentos genéricos disponibles y reducir así el gasto farmacéutico.

La simplificación de la medicación antirretroviral a través de pautas más sencillas y fáciles de tomar ha supuesto uno de los avances más importantes en el tratamiento de la infección por VIH y en la mejora de la calidad de vida de las y los pacientes. Las principales sociedades científicas y organismos oficiales, como la Sociedad Europea Clínica del Sida (EACS, en sus siglas en inglés), el Grupo de Estudio del Sida (GESIDA) o el Plan Nacional sobre el Sida del Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad, recomiendan en el tratamiento de la infección por VIH, siempre que sea posible, el uso de combinaciones de antirretrovirales coformuladas como pauta preferente en la terapia de inicio.

Por estos motivos, antes de implementar las medidas de recorte propuestas por los gerentes de los centros hospitalarios catalanes, el Comitè 1r de Desembre insta al Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya a explorar otras vías de contención, como la negociación del precio de los medicamentos antirretrovirales con la industria farmacéutica, a contar con la opinión y el consenso de los agentes políticos y sanitarios, y de la sociedad civil y las organizaciones que trabajamos en el ámbito del VIH/sida, y a no olvidar el papel central que debe ocupar el paciente dentro del sistema sanitario público.

Más información:

Montse Pineda
Presidenta del Comité 1r de Desembre
Tel.: 629 988 394

Juanse Hernández
Grupo de Trabajo sobre Tratamientos del VIH (gTt)
ONG Miembro del Comité 1r de Desembre
Tel.: 637 960 965

Sobre el Comitè 1r de Desembre

El Comitè 1r de Desembre es una organización no gubernamental constituida como Plataforma de ONG que trabajan en la respuesta frente al VIH/sida en el territorio autonómico de Cataluña. El Comitè se fundó en el año 1998 y, desde entonces, esta plataforma tiene carácter unitario, tanto en sus actividades de sensibilización como de incidencia política. En la actualidad, el Comitè está constituido por 19 entidades catalanas: AASLL- ASSOCIACIÓ ANTI-SIDA DE LLEIDA Ÿ ABD – Associació Benestar i Desenvolupament Ÿ ACTUA VALLÈS Ÿ ÀMBIT PREVENCIÓ Ÿ APFCB- ASSOCIACIÓ DE PLANIFICACIÓ FAMILIAR DE CATALUNYA I BALEARS Ÿ APIP -Associació per a la Promoció i la Inserció Professional Ÿ CEPS (Centre d’Estudis per a la Prevenció de la Salut Ÿ CREACIÓN POSITIVA Ÿ FAS – Fundació Autònoma Solidària Ÿ FSC – Fundació Salut i Comunitat Ÿ FUNDACIÓ SIDA I SOCIETAT Ÿ GAIS POSITIUS Ÿ gTt – Grupo de Trabajo sobre Tratamientos del VIH Ÿ JIS – Joves per la Igualtat i la Solidaritat Ÿ METGES DEL MÓN Ÿ PLANETA SALUD Ÿ SIDA STUDI – Servei de Consulta i Documentació Ÿ STOP SIDA Ÿ VIH-DA ASSOCIACIÓ.

García Márquez, el geni a qui li van perdonar tot*

A Gabriel García Márquez l’hi van perdonar tot. També l’infame últim llibre:...

Homenatge a l’actor i gestor cultural Andreu Solsona

Aquest divendres 26 de maig, a les 19 hores, es farà un homenatge a l’actor...