Dissabte 27 abril 2024

Comunicat de l’Assemblea Feminista UB pel llenguatge inclusiu

Arran de la publicació 01/23 sobre l´ ús del llenguatge inclusiu en les disposicions normatives

L’Assemblea Feminista de la Universitat de Barcelona vol expressar la seva disconformitat i protesta davant la publicació d’una instrucció de la Secretaria General, signada per la vicerectora d’Igualtat i Gènere i el vicerector de Relacions Institucionals, Comunicació i Política Lingüística, que afecta a les polítiques d’igualtat de la nostra institució.

La instrucció 01/2023 signada el 27 de juliol de 2023, sense que es realitzés cap consulta prèvia a la mateixa Comissió d’Igualtat de la UB, retrocedeix en relació amb el llenguatge inclusiu i no sexista. Aquesta mesura atempta contra els drets de les dones i altres identitats de gènere, dret a no ser invisibilitzades, dret a sentir-se representades, dret a tenir referents.

El llenguatge inclusiu i no sexista ha costat anys de lluita a les universitats i a la societat. La UB es col·loca amb aquesta mesura en un procés involutiu i de retrocés en relació amb el progrés i l’avanç de les societats igualitàries.

La instrucció que es publica contradiu obertament el III Pla d’igualtat. El III Pla d’Igualtat de la UB és el document que marca la línia institucional i que ha estat aprovat per la Comissió d’Igualtat i pel Consell de Govern de la Universitat de Barcelona. El III Pla defineix el llenguatge inclusiu i no sexista com: “Llenguatge que evita el biaix cap a un sexe o gènere social determinat (el masculí), i que pretén evitar un ús del llenguatge que tendeix a amagar o invisibilitzar la presència o actuació de les dones.” En el pla hi ha un conjunt d’accions referides a l’ús no sexista del llenguatge que han de ser impulsades pel Vicerectorat d’Igualtat i la Unitat d’Igualtat i ser avaluades per la comissió de seguiment.

Finalment, en les notícies aparegudes a la premsa escrita aquests dies citen fonts de la UB que diuen adaptar les seves polítiques a les d’altres institucions com la Xarxa Vives d’Universitats o altres universitats europees. No hi ha cap constància que la Xarxa Vives d’Universitats o la Comissió de Dades del CIC hagi donat suport a aquesta instrucció, ni tampoc cap de les universitats europees que conformen les xarxes de què la UB forma part, en particular aquelles que tenen a veure amb les polítiques d’igualtat de gènere (RUIGEU, LERU o COIMBRA).

L’assemblea feminista denunciem la marxa enrere en les conquestes feministes que ha engegat la UB i la manera en què ho ha fet, de forma arbitrària, sense consens, debat ni respecte als procediments.

Així mateix, denunciem els atacs i insults que estem rebent a través de les xarxes socials pel fet de defensar els drets de les dones i altres identitats de gènere, i ser feministes.

Per tot això, exigim la retirada immediata de la instrucció 1/2023, de 27 de juliol.

#UBpertotes #UBxtotis #UBinclusiva

tere moll

Per què es té por del feminisme?

OPINIÓ Segons el diccionari de la Reial Acadèmia de la Llengua el terme feminisme...

Catalunya: L’Institut Català de les Dones convoca la tercera edició del concurs de microrelats contra la violència masclista / La Independent / Notícies gènere

L’Institut Català de les Dones (ICD) inicia la tercera edició del concurs de microrelats “420...

Gloria Steinem. Premi Princesa d’Astúries de Comunicació i Humanitats 2021