Friday 16 October 2026

Friday 16 October 2026

Internacional: Premi Nobel de la Pau per a Malala Yousafzai / La Independent / Notícies Gènere

“No és temps de sentir llàstima, és temps de passar a l’acció” Malala Yousafzai, el premi més merescut a la lluita per l’educació de les noies”

“Avui parlo per les 66 milions de nenes que estan privades d’educació al món”, ha dit emocionada la guardonada més jove del Premi Nobel de la Pau, el d’enguany, quan ha rebut aquest dimecres a Oslo per la seva lluita per l’educació de nens i nenes arreu del planeta.

 

 

En el seu discurs, ha dedicat el premi als nens i a les nenes que no poden parlar per elles mateixes, “no es temps de tenir llàstima sinó de passar a l’acció…ha de ser l’última vegada que veiem un infant privat d’educació”

Malala Yousafzai va començar un blog anònim per a la BBC al 2009 per expressar el seu pensament sobre l’educació i la vida sota l’amenaça dels talibans al seu país, Paquistan, seguint les passes del seu pare Ziauddin Yousafzai, poeta, director d’una escola pública i defensor ell mateix dels drets a l’educació.

Durant aquella època els talibans estaven assetjant la seva zona i quan en van prendre el control, van prohibir la televisió, la música, que les dones sortissin de compres i van limitar l’educació de les dones, entre altres coses. El 9 de novembre del 2012, amb 15 anys, Malala va ser tirotejada per un home emmascarat al seu autobús escolar, resultant greument ferida. Miraculosament va recuperar-se a Anglaterra i es va convertir en una defensora global dels milions de nenes a les quals se’ls prohibeix o dificulta l’educació a causa de factors socials, econòmics, legals o polítics.

Va començar la seva pròpia fundació, Malala fund, per a sensibilitzar la societat sobre l’impacte de l’educació i l’apoderament en les noies, i des d’on ara impulsa el projecte The last girl, per acabar amb les discriminacions i la violència contra les noies arreu del món.

“Només soc una persona compromesa i tossuda que vol que tots els infants tinguin accés a l’educació, que les dones tinguin igualtat d’oportunitats, i que vol la pau a tots els racons del planeta”, s’ha definit ella mateixa a la cerimònia.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Picture of Julia López

Julia López

Periodista, amb més 40 anys d’experiència en el món de la comunicació i com a redactora de mitjans. Co-fundadora i coordinadora de l’Associació Món Comunicació (AMC).
Search

There is no Event

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter with the latest published news.

You may also be interested

Fotografies 15M de Cristòfol Casanovas, Bárbara Boyero i Tona Gusi

Veure Galeria d’imatges d’en Cristòfol Casanovas: 1- Plaça Catalunya, Barcelona el 21.05.2011. 2- Plaça Catalunya,...

Internacional: Josette Sheeran ha estat nomenada vicepresidenta del Fòrum Econòmic Mundial

La fins ara directora executiva del Programa Mundial d’Aliments (PMA) -càrrec que exerceix des de...

La Xunta considera les dones embarassades com a “unitat familiar”

Fortunatas i Jacintas Seguim com en ple segle XIX, en certa manera. Les institucions veuen...