Wednesday 14 October 2026

Wednesday 14 October 2026

Share

10 anys de Creació Teatral Femenina: NOVEMBRE VACA

 

El col·lectiu de dones creadores escèniques Projecte Vaca està celebrant enguany el desè aniversari de la seva Mostra anual Novembre Vaca. En aquests deu anys de festival, Projecte Vaca ha vist com la seva incidència dins el panorama teatral del país anava creixent, però encara és aviat per dir que la dona ha aconseguit la igualtat d’oportunitats en aquest sector i que ha pogut assolir llocs de responsabilitat.

Així ho explicava a La Independent Gemma Julià, la presidenta de l’Associació de Creadores Escèniques Projecte Vaca: “La visibilitat de la dona dins del teatre professional ha avançat, però encara és molt difícil determinar-ne la incidència, sobretot perquè en àmbits directius i de poder les oportunitats són diferents, per un home continua sent més fàcil”.

Aquest creixement que apunta Gemma Julià es veu reflectit en una programació ben atractiva per a tots i totes aquelles que vulguin treure el nas fins el 28 de novembre per l’Espai Bonnemaison, La Caldera o la llibreria Pròleg, espais on es presenten totes les propostes.


El festival acull per primera vegada les 2es Jornades de Teatre Social de dones activistes i artistes. Debats, tallers, projeccions, intercanvi d’idees i ponències es donen cita en aquestes trobades en les que participen creadores que treballen pels drets humans, la igualtat de gènere, la reinserció i la interpretació. En aquest segon encontre el programa gira entorn de tres eixos principals: Àfrica més a prop, Creadores audiovisuals compromeses i Artistes des de l’exclusió social.


Un altre símptoma de creixement és l’espectacle ‘La veu secreta dels ocells’ de Cristina Castrillo (Teatre de la Radicci) nascut originàriament d’un laboratori d’investigació i que l’any passat es va poder veure en format de work in progress. Gràcies a l’entesa i la complicitat entre Projecte Vaca, Teatre de la Radicci (Suïssa) i Temporada Alta es presenta dins de la programació oficial del festival gironí. Per a la primera funció ja s’han exhaurit les entrades i s’ha hagut de programar-ne una segona.


‘El rap de Lady M’ de Laura Freijo, amb direcció d’ Ariadna Martí, és un altre dels plats forts de la programació.  La violència de gènere vista des d’una òptica de tragicomèdia musical.


Llunatiques01
Llunàtiques

La Independent ha volgut saber com es pot fer humor d’un tema tan delicat. Ariadna Martí, la seva directora, ens deia que: “Essencialment es tracta de parlar-ne en clau de comèdia sense riure’s del fet en sí. Amb aquest format és més fàcil despertar la consciència del públic que des de la típica notícia del telenotícies”.

 

La lluna i la seva relació ancestral amb la dona es converteixen en el leitmotiv de ‘Llunàtiques, dones banyades amb llum de boja saviesa’, proposta ideada per Teresa Urroz i Cristina Lügstenmann. Per cada lluna del mes de novembre una xerrada i una performance.


Finalment, se’ns ofereix ‘VACAbaret’, un espectacle d’espectacles on participen múltiples creadores de l’Associació obrint la memòria a d’altres edicions del festival. Música, teatre, poesia, clown, dansa, performance i vídeo pugen a escena per recordar diferents edicions d’un festival del qual esperen complir, com a mínim, deu anys més.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Search

There is no Event

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter with the latest published news.

You may also be interested

Commemoració 8 de març

Continua l’especial 8 de març amb notícies de Catalunya i d’arreu del món Catalunya i...

Afavorir la “conciliació” a les empreses, un nou premi de Barcelona

Promoure que les mateixes empreses afavoreixin la conciliciació personal i laboral es l’objetiu del nou...

El Col·legi de Periodistes destina el 0,7% a una Xarxa de ràdios a Hondures i a formació de periodistes saharauis

El Col·legi de Periodistes destina el 0,7% del seu pressupost ordinari a col·laborar amb projectes...