En el marc del Dia Internacional de la Dona, crec que és pertinent reflexionar sobre la vida de Camille Claudel, un exemple colpidor de com les dones han estat excloses i silenciades en el camp artístic.
Camille Claudel va ser musa, amant i alumna d’Auguste Rodin (1840–1917), però, sobretot, va ser una artista increïble. Al Museu Rodin, les seves escultures parlen per si soles: la delicadesa de La Valse, la cruesa de L’Âge mûr i la força d’altres escultures revelen un talent incommensurable. Però la seva condició de dona la va relegar a l’ombra del mestre que, tot i reconèixer el seu talent, va absorbir la seva creativitat sense oferir-li mai ni reconeixement ni espai. Quan Claudel va intentar emancipar-se artísticament i sentimentalment, va topar amb una societat que la va esclafar, incapaç de concebre que tingués un discurs propi en el món de l’escultura, aleshores un domini dels homes.
La seva vida també va estar terriblement marcada per un altre respectat escultor: Aristide Maillol (1861–1944), el seu marit. Pocs parlen de la brutalitat amb què la va tractar. L’exili en un asil psiquiàtric durant trenta anys, en contra de la seva voluntat, és el resultat d’un sistema patriarcal que tem el talent i la independència femenina. També la seva mare i el seu germà Paul van silenciar-la per impedir que continués creant.
Això ens porta a una pregunta fonamental: quantes Camille Claudel han estat ignorades per la història? Quantes han estat maltractades i menystingudes? Si bé la societat ha canviat, els obstacles per a les dones artistes estan lluny de desaparèixer —i encara més de fer-ho completament. Però aquests impediments no afecten només les artistes, sinó totes les dones. El viacrucis cap a la igualtat és tortuós, i els espais de creació continuen sent camps de batalla per al reconeixement de la veu femenina. Tot i aquesta realitat, no es pot obviar que el 2024 ha marcat un punt d’inflexió en la reivindicació del llegat de Claudel. Les exposicions celebrades al J. Paul Getty Museum de Los Angeles i al Musée Camille Claudel de Nogent-sur-Seine han contribuït decisivament a consolidar-la com una de les escultores més rellevants de la seva època. La figura de Camille emergeix com un emblema de resistència i tragèdia.
Després de contemplar a consciència les obres de Rodin i Maillol, crec que Camille Claudel no només se’ls equipara, sinó que fins i tot els supera per l’audàcia creativa i la sensibilitat artística. Les seves obres són d’una subtilesa expressiva tal que atrapa l’ànima, que captiva, que posa els pèls de punta. Aquest 8 de març, en honor seu i en el de totes les dones artistes invisibilitzades —escultores, pintores, cineastes, compositores, escriptores… artistes de tota mena i condició—, celebrem que la seva obra ja no és només una nota a peu de pàgina en la història de l’art, sinó una part fonamental del relat artístic universal.
El Dia Internacional de la Dona ens enfronta a la desigualtat exasperant que encara pesa sobre les dones, atrapades en el parany sempitern dels prejudicis i estereotips que les volen arraconar al lloc que la societat, encara avui, els reserva. I més encara si ens endinsem en el pertorbador fenomen de l’edatisme, que afecta de llarg les dones en comparació amb els seus homòlegs masculins. La vida de Camille Claudel ens demostra que ni el talent ni la passió es poden empresonar i que, fins i tot des de l’oblit, la seva veu ha continuat ressonant. Que absurda i pobra hauria estat la història si, pel simple fet de ser dona, no l’hagués reconegut amb tots els ets i uts de la seva excepcional genialitat.