Divendres 16 octubre 2026

Divendres 16 octubre 2026

Compartir

Méxic: Es cancel·laran temporalment 17 candidatures transgènere / La Independent / Notícies Gènere


Es tracta d’una mesura cautelar, després de la queixa presentada en dies passats. El passat dia 11 hi va haver una sessió especial per a decidir l’actuació d’ una sessió expressa, va anunciar el Conseller  García Marroquín. La Comissió Permanente de Quejas y Denuncias de l’ Instituto Estatal Electoral de Participación Ciudadana de Oaxaca (IEEPCO) cancel·larà temporalment les 17 candidatures transgènere a presidències municipals, que van ser registrades per dues coalicions locals i dos partits polítics.

 

 

 

Així ho ha informat el conseller president d’aquesta Comissió, Gerardo García Marroquín, que va precisar que aquesta cancel·lació permanent del divendres 11 de maig seria en una sessió expressa.

Va indicar que la cancel·lació temporal de les referides candidatures és una mesura cautelar que acordarà la Comissió davant la queixa presentada per integrants dels fronts de la diversitat.

I la mesura cautelar de cancel·lació temporal durarà el temps que la Comisión Permanente de Quejas y Denúncias trigui en realitzar la investigació corresponent per determinar si en el registre de les candidatures trans va existir violació a l’article 16 dels Apuntes de la Paridad de Género, així com d’altres normes electorals .

Després de la investigació, la comissió presentarà un projecte d’acord al Consejo General de l’ IEEPCO per a la cancel·lació definitiva de les 17 candidatures transgènere o d’algunes d’aquestes, en base als resultats de la investigació. I serà el Consejo General el que aprovi, si s’escau, les cancel·lacions proposades.

A una pregunta en aquest sentit, García Marroquín va dir que la cancel·lació temporal serà de les 17 candidatures qüestionades. Però tampoc es descarta la possibilitat d’aplicar la mateixa mesura cautelar a les altres dues candidatures transgènere, ja que en total en són 19, però dues són reconegudes pels fronts de la diversitat sexual.

Cal precisar que integrants d’aquests fronts en dies passats van presentar una queixa davant l’ IEEPCO per iniciar un procediment especial sancionador perquè l’autoritat investigui i, si s’escau, sancioni les coalicions “Por Oaxaca al Frente” (PA-PRD-MC) i “Todos por Oaxaca” (PRI-PVEM-Bresca), així com la de  Movimiento Ciudadano y Nueva Alianza de manera individual, per un presumible frau a la llei.

Perquè van registrar homes com dones transgènere per complir amb la paritat de gènere exigida per la llei, i presumiblement tals homes són heterosexuals. És a dir, van simular ser dones en algun dels gèneres de la diversitat sexual.

I amb això s’estaria violant l’article 16 dels Apuntes de la Paridad de Género en el registre de candidatures, que estableix que:

“En cas de postulació de persona transgènere, transsexuals, o intersexuals, la postulació de la candidatura correspon al gènere al qual la persona s’auto adscrigui i aquesta candidatura serà acceptada per al compliment del principi de paritat de gènere. De la qual el partit polític postulant n’ ha d’informar en el registre corresponent al formulari o planilla pertinent”.

 

 

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Search

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

La Rebel·lió Sigilosa de les dones com a font de transformació social

Una rebel·lió en tres estadis: l’Emoció, la Subjectivitat i l’Adquisició de consciència feminista L’IEmed té...

Més veus des de la comunicació no sexista

A Cuba diversos productes comunicatius ofereixen una mirada plural a les dones i la...

Najwa Nimri torna a Barcelona en l’estrena del 1er CICLE DONES

Per als concerts d’inauguració, del 1er CICLE DONES del dissabte 17 de novembre, amb l’actuació...