Mèxic: Mitjans impresos fomenten trata de persones: CEIDAS

Escrit per Anayeli García Martínez. CIMAC / La Independent dilluns, 19 de març de 2012 13:22

Imprimeix

Comunicació - TICS - Publicitat - Publicitat

 Publiquen més de 12 mil anuncis en menys de tres mesos 

Els anuncis de serveis sexuals en els mitjans impresos, especialment als diaris Reforma, Metro i La Prensa, continuen a l'alça la qual cosa evidencia la prevalença d'una cultura d'explotació i abús cap a les dones, coincideixen activistes i legisladores. 

Aquest 15 de març el ple de la Cambra de Diputats va aprovar expedir una nova llei en matèria de trata de persones que imposa penes de fins a 40 anys de presó a qui exploti o abusi laboral o sexualment de menors de 18 anys. 

No obstant això, Mario Luis Fuentes, director del Centre d'Estudis i Recerca en Desenvolupament i Assistència Social (CEIDAS) explica en un acte de presentacióa  de l'estudi a San Lorenzo aquest 16 de març que persisteixen els delictes de trata de persones i un senyal d'això és la creixent demanda de "avisos d'ocasió" en els diaris. 

Durant la presentació "Estudi de comportament de mitjans periodístics respecte de l'oferta i demanda de serveis sexuals", el director del CEIDAS i diputades de la Comissió especial de tràfic, van parlar sobre el tema en els mitjans de comunicació. 

L'estudi de monitoratge dels diaris El Universal, El Gráfico, Reforma, La Prensa i el Metro 

Explica que malgrat que el setembre de 2011 L'Universal i el Gràfic van deixar de publicar els anuncis, això no es va traduir en una disminució en els altres mitjans. 

El CEIDAS precisat que entre el 24 de juliol i el 15 d'octubre de 2011 es van publicar com a mínim 9.110 anuncis de serveis sexuals a La Prensa, 3.703 anuncis de Reforma i en el cas del diari Metro -a 30 de setembre- se n'havien publicat 4.866. 

Aquest estudi va revelar que en els anuncis que fomenten el tràfic de persones amb fins d'explotació sexual-laboral hi ha una aclaparadora majoria de dones, tot i que adverteix que ha crescut el nombre d'anuncis que ofereixen acompanyament d'homes, de parelles, i de la comunitat lèsbic -gai. 

Altres dades que destaquen en aquest estudi és que una de cada tres prestadores d'aquests serveis té entre 18 i 20 anys d'edat, la tercera part són d'origen colombià o veneçolà i la resta d'estats del país (Jalisco, Veracruz, Sonora, Sinaloa i Nuevo León). A més s'indica que el 60 per cent dels serveis es presten en el DF i el 40 per cent a l'Estat de Mèxic. 

La diputada del Partit Verd, Lorena Corona Valdés va afirmar que els anuncis publicitaris "constitueixen una forma de promoció, difusió, i facilitació de l'actuació de les xarxes del crim organitzat" pel que ha acusat a les institucions de no fer res per prevenir aquests delictes i deixar que els anuncis s'incrementessin. 

"Esperem que amb la nova Llei General els estiguem proveint de més eines, més armes per ajudar-los i que s'inspeccionin aquests anuncis publicitaris" va assenyalar la legisladora en referir a la llei que el pròxim 20 de març serà votada en el particular. 

Encara que les dades revelen la importància d'atendre aquest problema, Lourdes Gutiérrez, integrant de la Unitat per a la Promoció i Defensa dels Drets Humans de la Secretaria de Governació (Segob)-qui va acudir en representació d' Omeheira López-, organisme encarregat de coordinar els treballs en matèria de tràfic, va assenyalar que encara no hi ha un diagnòstic nacional sobre el tràfic de persones. 

La funcionària va explicar que el 6 de gener de 2011 es va publicar el Programa Nacional per Prevenir i Sancionar el Tràfic de Persones, que conté 56 línies d'acció, i la primera d'aquestes és l'elaboració d'un Diagnòstic Nacional, que va dir, realitza l'Oficina de les Nacions Unides contra la Droga i el Delicte, i el qual estarà llest a finals d'aquest any. 

Ha indicat que ja es va sol·licitar la informació als estats i que serà un cop es tingui aquest Diagnòstic quan se senten les bases per realitzar un mapatge geo-referencial sobre aquests delictes i tenir un perfil de les víctimes i dels tractants de persones, dones , nenes i nens, majoritàriament. 

Una altra línia d'acció per combatre el tràfic de persones, segons ha dit, és proposar un codi de conducta entre els mitjans de comunicació a través del qual es comprometin a no difondre anuncis que fomentin el tràfic de persones, però va dir que aquest tema és tasca de la Subsecretaria de Normativitat de Mitjans de la Segob. 

D'altra banda un estudi del Centre per l'Avançament de les Dones i l'Equitat de Gènere (Ceameg) de la Cambra de Diputats indica que a causa de la importància que els mitjans de comunicació tenen en la formació de criteris en una societat, és de fonamental importància analitzar les normes que regeixen els seus continguts. 

L'estudi titulat "La violència contra les dones en mitjans electrònics i impresos" precisa que no cal esperar un acte voluntari-per part dels mitjans-per modificar els continguts ofensius, discriminatoris i on es mostren escenes de violència contra dones, nenes i nens, indígenes i persones adultes grans.

Tags: