"La tutela de les esglésies sobre el cos de les dones és inadmissible"

Attention: open in a new window. PDFPrintE-mail

Entrevistes a dones del món - Dones del món

There are no translations available.

   

Lenny 2

María de los Ángeles Roberto, teòloga: "la tutela de les esglésies sobre el cos de les dones és inadmissible"

 

Maria dels Àngels Roberto és teòloga feminista, professora en Lletres, magister en Sagrades Escriptures, diplomada en Prevenció del Tràfic de Persones, integrant de l'Església Evangèlica Metodista Argentina i de la Xarxa TEPALI (teòlogues, pastores, activistes i lideresses) d'Amèrica Llatina i el Carib. Entrevistada per Diario Digital Femenino, va explicar la seva postura pel Dret a Decidir, a favor de l'avortament legal, Segur i Gratuït, així com amb qui comparteix aquest activisme.

La teòloga va remarcar que "aquest tòpic és fonamental per al tractament d'una llei. Les i els expositors i diputats que estan en contra de la llei d'avortament van expressar que "no era el moment 'per tractar-la perquè estem prop de dues celebracions religioses. Una va ser la del 8 de desembre, dia en què, segons un dogma de l'Església catòlica decretat el 1854,  la Mare de Déu va ser gestada sense pecat original.

Jo sóc protestant i no crec ni tinc per què obeir els dogmes de l'església catòlica ni esforçar-me per entendre'ls. Menys encara un ateu. L'altra data que van esmentar en els seus discursos és la de Nadal, una de les festivitats més importants del cristianisme que commemora el naixement de Jesucrist a Betlem. Se celebra el 25 de desembre a l'església catòlica, a l'església anglicana, en algunes comunitats protestants i en la majoria de les Esglésies ortodoxes. Però no en les esglésies musulmanes ni en les mormonas ni entre els ateus. Tot i que a totes i a tots ens preocupen els regals per Nadal quan s'acosta la data ".

"Quina seria la rellevància de les dates religioses per al tractament d'una llei?", Es va preguntar i va continuar: "Aquesta qüestió en què insisteixen no és atzarosa. Recordem que el papa Joan Pau II va convèncer a Carlos Menem, el llavors president de l'Argentina i actual senador nacional, perquè els demanés als representants argentins assistents a la IV Cimera Iberoamericana a Cartagena (juny de 1994) que signessin una condemna a l'avortament. No va aconseguir el seu objectiu, però Menem va reprendre la proposta catòlica d'instaurar el 25 de març, dia de l'Anunciació a la Verge Maria -un altre dogma catòlic- com el dia del No Nascut. Argentina, en teoria, és un país laic i s'ha de separar la religió de les polítiques públiques. Com feministes, el nostre reclam que el tractament i aprovació de la llei d'avortament és urgent, és totalment legítim ".

 

 

 

Lenny Caceres foto 2

 

 

Esglésies protestants, a favor de el dret a decidir.

L'especialista ha destacat que "les esglésies protestants històriques, representades per la FAIE (Federació Argentina d'Esglésies Evangèliques) estan a favor de la despenalització i legalització de l'avortament perquè consideren que és una qüestió de salut pública per evitar la clandestinitat i prevenir el risc de mort de la dona".

"També donen suport a la llei d'Educació Sexual Integral (ESI); l'accés gratuït universal efectiu a mètodes anticonceptius i el matrimoni igualitari. En canvi, els cultes evangèlics vinculats amb les esglésies baptistes i pentecostals i nucleats en Aciera (Aliança Cristiana de les Esglésies Evangèliques de la República Argentina) són més conservadors. No estan d'acord amb la llei d'IVE, ni amb l'ESI. Pel que fa a l'anticoncepció, és molt cridanera l'aliança que estableixen amb l'església catòlica per manifestar-se en contra de l'avortament ja que no tenen cap inconvenient amb els mètodes anticonceptius. Però sí estan en contra de les unions civils de persones del mateix sexe. Persegueixen i desacrediten a la comunitat LGTBIQ +", va afegir.

 

En què es basa l'Església Metodista? Quina figura la representa?

L'Església metodista és un moviment cristià que es va iniciar a mitjan segle XVIII al Regne Unit. Es va inspirar en la vida i els ensenyaments de John Wesley, un pastor i teòleg anglicà que va liderar un gran revifalla espiritual en plena revolució industrial anglesa. És una branca de el protestantisme, el moviment de la Reforma iniciada per Martí Luter en 1517, un dels primers cismes de l'església catòlica.

La figura que representa l'Església Evangèlica Metodista Argentina és el o la Bisbe, que es tria democràticament en una assemblea amb majoria de laics. Ell o ella acompanyen i coordinen la tasca de les pastores i dels pastors, els qui són ordenats per guiar les comunitats de fe integrades per laics i laiques. Les i els pastors estudien teologia durant diversos anys per rebre. Remarco això perquè és una altra diferència respecte als pentecostals, que no exigeixen estudis els seus pastors. Les esglésies protestants requereixen que els seus representants tinguin formació teològica i bíblica. L'Església pertany econòmicament per pastors laics i laiques.

 

Quina és la seva postura respecte a les diverses línies que difereixen pel que fa a l'hora de considerar l'inici de la vida?

Considero que la vida comença amb el naixement. Aquesta és una de les qüestions teològiques que ens separen dels que estan en contra de l'avortament. Els que sostenen que hi ha vida des de la concepció s'oposen a la legalització perquè consideren que hi ha vida des de la unió de l'òvul amb l'espermatozoide. Les esglésies que donem suport a la legalització considerem que s'és persona des del naixement i que els drets són progressius. És a dir, per a la Justícia, una dona que sí que és una persona, té més drets que un fetus o embrió, que no és una persona.

Amb l'argument que hi ha vida des de la concepció s'escuden després del cinquè manament: "no mataràs" per oposar-se a l'avortament. Si abortes, matas a la vida concebuda des del començament. Aquest cinquè manament no era d'aplicació universal. Es podia matar els estrangers, als quals eren considerats enemics del poble d'Israel, a les dones adúlteres. Hi ha més de 100 textos en l'Antic Testament en el qual Déu mana a matar dones, a nenes, a nens, o a homes adults. En el Nou Testament hi ha tres cites bíbliques en què Déu, de manera directa castiga amb la mort a innocents. L'exemple més contundent és el de Jesús, el seu propi fill.

 

Existeix la llibertat de consciència en les diverses religions o és utòpic pensar-ho?

Aquesta una de les grans paradoxes de l'aliança entre l'església catòlica i els evangèlics conservadors per fer aquests lobbys contra les lleis com el divorci, el matrimoni igualitari o l'avortament. La denominació de "evangèlic" prové de l'adhesió exclusiva a l'evangeli de Jesús, a la bona notícia de l'arribada d'un salvador i alliberador per als i les oprimits. La reforma protestant iniciada per Luter al segle XVI es va caracteritzar per tres consignes: només la fe, només la gràcia, només l'Escriptura.

Es va separar de les creences de l'església catòlica sostinguda en els dogmes, les tradicions, el magisteri i l'obediència a l'Papa. Milers de persones van morir en guerres de religions entre catòlics i protestants al llarg dels segles per la llibertat de consciència proclamada per Luter i pels altres reformadors, com John Wesley. Com pot ser que ara s'uneixin sota la consigna de "Salvem les dues vides"? Quins interessos tenen en comú? El neoconservadurisme religiós està vinculat amb les empreses extrtactivistes a Centreamèrica i amb la megamineria a Argentina.

És una pena que els capellans i pastors que van intentar obstruir amb les seves prèdiques i el seu accionar la realització de la Trobada Nacional de Dones a Trelew, el 2018, no estiguin predicant ara des dels seus púlpits contra la megamineria a la província del Chubut.

 

Teologia feminista.

Roberto va explicar que "ser una teòloga feminista és, en primer lloc, ser una dona que estudia en una institució acadèmica on adquireix el seu títol de grau com teòloga o com biblista. En el meu cas, tinc el títol oficial de Magister en Sagrades Escriptures, obtingut a l' ISEDET. L'opció pel feminisme és personal, no ve amb l'acadèmia. Des de la dècada de el 60 hi ha un moviment de teòlogues que revisa la Bíblia i els postulats teològics tradicionals amb metodologies dels estudis de gènere".

"D'aquestes re-lectures neixen les teologies feministes que són tan plurals i diverses com els feminismes. La majoria de les teòlogues i biblistes feministes estem agrupades en xarxes com la xarxa TEPALI, a la qual pertanyo, en Teologandas, que són catòliques o en xarxes de teòlogues feministes jueves o musulmanes. Totes tenim un denominador comú: la lluita contra el patriarcat eclesiàstic, la tutela de les esglésies sobre el cos de les dones és inadmissible", ha conclòs.

 

Fotos: Phs: Diana Hernández
Priscila Barredo panti