U.K.: Una periodista guanya una demanda a la BBC per cobrar menys que el seu company / La Independent / Notícies Gènere

Atenció: s'obre en una nova finestra. PDFImprimeixCorreu electrònic

Comunicació - TICS - Publicitat - Mitjans

Samira Ahmed percebia un salari d'uns 547 euros per cada episodi d'un programa informatiu, mentre que el seu col·lega Jeremy Vine aconseguia uns 3.500 euros per cada lliurament del seu espai televisiu amb un format «comparable».

 

Breve semmexic 4 periodista gan menos breve

 

 

 

Una periodista i presentadora de la BBC, Samira Ahmed, va guanyar una demanda per discriminació salarial per ser dona contra la corporació pública britànica, segons el dictamen divulgat per un tribunal laboral londinenc el 17 de gener.

Ahmed va portar davant la justícia d'aquest país a la cadena perquè ella percebia un salari de 465 lliures (uns 547 euros) per cada episodi del programa informatiu Newswatch mentre que el seu col·lega Jeremy Vine aconseguia, en canvi, unes 3.000 lliures (3.500 euros) per cada lliurament de Points Of View, un format que la periodista va considerar «comparable».

Durant el procés judicial, la demandant va plantejar que no comprenia com el seu sou, «com a dona», podia ser «molt més baix» que el de Vine, «un home», per presentar tots dos «programes molt similars i exercir un treball molt semblant». Entre els seus arguments, va al·legar així mateix que l'espai informatiu del qual ella estava a càrrec requeria de «major temps de preparació» que el del seu col·lega.

En una audiència judicial recent, la periodista va indicar que la corporació pública li devia, en concepte de pagaments retroactius per la bretxa salarial, la quantitat de 700.000 lliures (823.000 euros).

Per part seva, la BBC va destacar en la seva defensa que tots dos presentadors no exercien tasques similars i que Vine, era «més conegut» per l'audiència que la seva col·lega femenina.

No obstant això, el Tribunal laboral de Londres va considerar que la cadena no ha aconseguit demostrar durant el judici quines són aquestes diferències entre tots dos programes que justificarien, suposadament, la bretxa salarial. A més, segons el dictamen, publicat en la web oficial d'aquest tribunal, els termes del contracte de la demandant han de ser «modificats» a fi de no resultar «menys favorables» que els de Vine.

Després de conèixer la decisió judicial, Ahmed va dir, en un comunicat difós mitjançant el Sindicat de Periodistes britànic (NUJ), que  " s'alegrava" que l'assumpte hagués estat «resolt». «Cap dona vol haver d'adoptar mesures contra el seu propi ocupador», va dir la presentadora, que va reiterar que li «encanta treballar per a la BBC».

La cadena va lamentar que aquesta situació s'hagi dirimit davant la justícia: «Samira Ahmed és una excel·lent presentadora i periodista i lamentem que aquest cas hagi hagut d'arribar fins a un tribunal».

El seu cas recorda a la demanda presentada el 2018 per la excorresponsal a la Xina de la BBC Carrie Gracie, qui també va portar a la cadena davant la justícia per discriminació salarial enfront dels seus col·legues masculins.

Gracie va reaccionar aquest divendres a la victòria d'Ahmed en Twitter, recordant que 2020 marca «el 50 aniversari de la Llei d'Igualtat Salarial».

«Espero que la teva victòria doni coratge a les dones de tot el món per a defensar el valor del seu treball», va dir en un tuit. També la novel·lista britànica i feminista Margaret Atwood va aplaudir el veredicte i va enviar un missatge a la periodista: «Felicitats Samira Ahmed».