Les ministres del G-5 Sahel es comprometen per la igualtat de gènere

Attention: open in a new window. PDFPrintE-mail

There are no translations available.

 Casa África Canarias

 Casa África Canarias

Aconseguir la igualtat de gènere i l’apoderament de totes les dones i nenes -el 5 dels Objectius del Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides- ha estat ratificat per les ministres de la Dona, Família i Assumptes Socials del Grup G-5 Sahel, que inclou a Mali, Mauritània, Níger, el Txad i Burkina Faso.

 

DonesSahel1 casafrica jpg

 

Foto Casa Africa

 

El compromís constitueix la ‘Declaració Política sobre les Dones al Sahel’, signada el passat 31 d’octubre a les Palmes de Gran Canària per la ministra de Promoció de la Dona, la Infància i la Família de Mali, Traoré Oumou Touré, la ministra d’Afers Socials, la Infància i la Família de Mauritània, Maïmouna Mint Mohamed Taghi, la ministra de la Promoció de la dona i Protecció de la Infància de Níger, Elback Zeinabou Tari Bako i la ministra de la Dona i la Família del Txad, Kade Elisabeth; la ministra de la Dona, la Solidaritat i la Família de Burkina Faso, Laure Zongo Hien, va excusar la seva presència, però el seu país forma part de la iniciativa i li dóna suport. Es tracta d’una declaració auspiciada pel govern de l’estat espanyol, que es va rubricar en presència de la delegada a Canàries, Mercedes Roldós.

 

 

DonesSahel2 Casafrica

foto Casa Africa

 

 

Resolució 1325/2000 de l’ONU

La seu de Casa Àfrica a les Palmes, va servir de marc per a la Reunió Internacional que va confirmar el compromís del G-5 Sahel amb els objectius de l'agenda ‘Dones, Pau i Seguretat’ i amb la posada en pràctica de la Resolució 1325/2000 i altres similars del Consell de Seguretat de l’ONU, per a la inclusió efectiva de les dones en els Processos de Pau, a més d’incrementar la seva participació en totes les esferes de la societat. La lluita contra la discriminació, la violència de gènere i les pràctiques de mutilació genital femenina o els matrimonis infantils, així com l’exclusió econòmica i sanitària i l’analfabetisme formen part del mateix document, que reafirma, segons Casa Àfrica, el compromís dels països del G-5 Sahel amb un desenvolupament africà que doni suport a les seves dones.

Les sessions de la jornada de treball s'havien agrupat en dos panells : la dona en la vida pública de les societats sahelianas i la dona en la economia i en els serveis socials dels països del Sahel.

El director general d'Àfrica del ministeri d'Exteriors, Raimundo Robledo, va destacar que “la regió del Sahel, és clau per a la Unió Europea, i que, de la seva seguretat, estabilitat i prosperitat depèn la d'Europa”. El grup G-5 Sahel va néixer oficialment al desembre de 2014 amb l’objectiu de “coordinar i estructurar polítiques, sempre sota el binomi seguretat-desenvolupament”. Precisament els presidents d’aquests cinc països africans van tenir una reunió d'alt nivell a l'ONU per coordinar la seva força conjunta en materia de seguretat, en el marc de la 72 Assemblea General de setembre d’aquest any 2017.

 

Aportacions per la Cimera Unió Europea-Unió Africana

En la trobada de les ministres de G-5 Sahel a las Palmas hi varen participar la directora de Cooperació amb Àfrica i Àsia de l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional al Desenvolupament (AECID), Cristina Díaz Fernández-Gil i, en representació de la societat civil, la presidenta de la Fundación Mujeres por África, María Teresa Fernández de la Vega i el coordinador de Cooperació Internacional de la Fundación Entreculturas, Pablo Funes.

Aquesta trobada de Las Palmas és previa a la ‘Cimera Unió Europea-Unió Africana’ que està previst que se celebri a Abidjan (Costa d’Ivori) a finals de novembre i que “tindrà com a element central la joventut” i a la qual s'hi volen aportar noves perspectives. Especialment, “el paper de la dona en la vertebració de les societats sahelianas, la seva capacitat de contribuir a la pau, l’estabilitat i el desenvolupament dels seus països d'origen i el seu protagonisme en sectors essencials” com la Sanitat o l’Educació.