Octubre: Mes del CÃ ncer de Mama
Escrit per Sara Lovera. SemMéxico / La Independent dimarts, 10 d'octubre de 2017 22:19
Opinió - Opinió: Salut
Â
Â
Â
OPINIÓ
Avui tenim la certesa que el cà ncer de mama és la major causa de morts per aquesta malaltia en dones.
Â
La dimensió del problema depassa a la imaginació. Probablement es tracta d'una lluita institucional i de la població que ens obliga a redoblar cada esforç. Es tracta de la pèrdua de vides més urgent de l'avui.
Sabem que el cà ncer de mama és la neoplà sia més freqüent en la població mundial, i la primera causa de tumors entre les dones, amb un número estimat d'un 1.671.000.149 nous casos diagnosticats anualment, i amb una prevalença de 6.232.000.108 dones que en el món viuen aquesta situació.
A Mèxic, segons dades de INEGI difoses al febrer últim, la mort per cà ncer de mama en dones de 20 anys i més, és de 15 dones productives per cada 100.000 majors de 10 anys. Es tracta de la segona causa de mort en dones, més de 23.000 cada any. Tremendo.
L'OMS sosté que avui la tendència de la mortalitat és ascendent a causa d'una major incidència de la malaltia, per l'augment de l'esperança de vida al naixement, canvis d'estils de vida i la relació entre el cà ncer i l'obesitat. Aquestes són les lÃnies de prevenció i no la desviació masclista i ofensiva que, els explico, ha deixat en evidència al govern de Nuevo León.
Els governs, la societat, tenen l'obligació d'expressar-se amb gran respecte i preocupació. Però també per raons econòmiques, ja que la morbiditat és altÃssima. L'hospitalització i els nous casos cada any, representen una sagnia de recursos. És urgent prevenir. L'INEGI sosté que 3 de cada 10 dones són hospitalitzades i ateses pel sistema de salut a causa del cà ncer de mama. Les dades són estables, tot i múltiples campanyes, des de 2007.
Però Què passa? Que en aquests dies es redoblen les campanyes de prevenció, perquè al costat del terrible fenomen, se sap que detectar la malaltia a temps, és curable; moltes dones se salven, i sobreviuen en condicions de vida acceptables. Prevenir és el més important i eficaç.
Per això estranya la campanya del govern de Nuevo León -que ara diuen ser un error-, campanya evidentment irresponsable i on es va llançar un missatge de doble sentit. Dos melons a la imatge, és a dir portat al nivell d'una idea sexista molt popular i banalitzada.
La resposta en xarxes socials - diu la revista Procéso - va ser gegant. Criticada profusament per la ciutadania, que ha deixat clara la insensibilitat del Gobierno de Nuevo León. Imatge, com es nomena ara, viralitzada; amb reacció en cadena, de les xarxes socials als mitjans formals de comunicació.
La campanya sobre la prevenció del cà ncer de mama del govern de Jaime RodrÃguez Calderón "el Bronco", va triar acompanyar la frase "Octubre. Mes de la sensibilització sobre el cà ncer de mama" amb un parell de melons rematats per una estrella, reprovada i amb molts comentaris.
hi ha hagut opinions d'algunes mèdiques, com Mónica Jassis de Baixa Califòrnia Sud, que la va considerar indignant. O les de la periodista Erika Cervantes, i la sorpresa de moltes altres.
I davant la reacció negativa, la campanya, es va dir oficialment, va ser retirada de les xarxes socials pel govern estatal; però, es manté en el seu Facebook i es "viralitzà ". Això evidencia que ja cap govern que tingui una visió discriminatòria cap a les dones pot ocultar-se. Ni podrà ser impune, almenys medià ticament. En una altra imatge de la mateixa campanya, es podia veure un sostenidor en un estenedor amb la frase "octubre Rosa. Cà ncer de mama".
En tots dos casos, assenyala Procéso, i es pot veure a les pà gines oficials del govern, ja no podrà ocultar-se, tot i que s'inclogui el ja ben identificat llaç rosa que implica la lluita contra el cà ncer de mama.
Una de les crÃtiques a la campanya assenyala "tenir pits grans no té res a veure amb el cà ncer" i en canvi, hi ha altres elements substantius, desenvolupats durant anys per les i els cientÃfics i els i les comunicadores. Cà ncer de mama no té res a veure amb el fÃsic i sà requereix de mesures de prevenció, tant individuals com col·lectives i institucionals.
I encara que a través de l'à rea de comunicació del govern, RodrÃguez Calderón va explicar que la publicació va ser pujada per error i que ja va ser donada de baixa, es va evidenciar aquesta mirada que exemplifica el poc que s'ha aconseguit amb els governs dels estats en matèria de reconèixer i assumir com indesitjable la desigualtat entre homes i dones; resultant lamentable la indiferència i la contractació dels que fan publicitat sense tenir elements d'anà lisi sobre la condició de les dones, ni coneixen el sentit de respecte de gènere.
Publicat per Vanguardia, el diari més seriós de Coahuila, es diu que res repara el fet que l' indignant cartell amb els logotips del Gobierno de Nuevo León i la campanya de prevenció "cinc minuts que salven vides", el que es va posar en evidència va ser el carà cter misogin i masclista del govern de Nuevo León. Liz Sánchez, encarregada de l'à rea d'Educació de la Associació Ciudadanos en Soporte a los Derechos Humanos (Cadhac), va lamentar el matÃs masclista de la campanya que tendeix a cosificar a les dones. Va afegir que "és una manera molt denigrant d'abordar una problemà tica tan greu com és el cà ncer de mama. A més s'identifica lamentablement aquest tint de violència contra les dones que ha estat present en molts comentaris i declaracions del governador", recorda.
La reacció en cadena va incloure un altre comentari: "en veure aquesta imatge veig la lògica masclista de la burla, cosificació i sexualització de les dones, més greu quan fa veure que es va tractar com una qüestió de plaer, en associar els melons amb els pits". I, encara pitjor perquè es va fer amb total falta de profunditat i imaginació. La campanya és plagi d'una campanya que hi va haver al Canadà , avui a Nuevo León; reproduïda per l'estat i la Secretaria de Salud.
Segons informació estadÃstica a Mèxic el 2014, es van registrar 11.372 casos nous de cà ncer de mama amb una taxa d'incidència de 22.56 per 100.000 habitants majors de 10 anys. En el grup especÃfic de dones de 25 anys i més, en l'any 2015 es van registrar 6.252 defuncions en dones amb una taxa crua de 18 defuncions per 100.000 dones. Les entitats amb més mortalitat per cà ncer de mama són: Sonora (28.6), Nuevo León (26), Coahuila (25.7), Chihuahua (24.8), Ciudad de Mèxic (24.7) i Sinaloa (22.2).
L'edat mitjana de presentació dels casos de cà ncer de mama és de 54.9 anys; la incidència més alta en el nombre de casos es registra en el grup de 50 a 59 anys, amb el 45% de tots els casos. A més, la distribució dels casos de cà ncer en relació a l'edat mostra un increment a partir dels 35 anys, sent el grup de 50 a 59 anys d'edat qui registra el major percentatge amb al voltant del 30% de tots els casos registrats per l'any 2014; l'edat mitjana de presentació dels casos de cà ncer de mama és als 49.2 anys. Preocupant és doncs aquesta mirada dels reietons estatals, fora de la rendició de comptes i la misogÃnia rampant. Què serà de nosaltres sense nosaltres?
Â
Â
Â