El patriarcat i un déu masculí s'acarnissa contra les dones

Atenció: s'obre en una nova finestra. PDFImprimeixCorreu electrònic

Violències - Feminicidi

 

Nicaragua Feminicidio

Persones detingudes pel cruel assessinat d'una dona a Nicaragua.

 

El patriarcat i unes creences religioses amb un déu masculí i castigador fan una conjunció cruel per a les dones a Nicaragua que, aquest febrer, s'ha vist commocionada per l'assassinat, en una foguera, d'una dona amb problemes mentals. Aquest país registra 5 feminicidis aquest any fins ara i 49 el 2016.

La notícia de l'assassinat Vilma Trujillo, de 25 anys, cremada durant diverses hores aquest 23 de febrer pel integrants de l'església " Visión Celestial", adscrita a les Asambleas de Dios, ha donat la volta al món. Directius nacionals de les assemblees de Déu, asseguren que el pastor no estava acreditat per les Assemblees. No obstant això, líders del moviment feminista, assenyalen que més enllà de les formalitats d'afiliació, el problema rau en el discurs religiós que promou la imatge de les dones com pecadores, luxurioses.

La doctora Rebeca Centeno, docent universitària, va dir a SEMLac que li resulta difícil respondre com pot succeir això a Nicaragua? Quin nivell de control de les esglésies hi ha a les comunitats rurals que, en comptes de suggerir assistència mèdica a una persona que semblava pertorbada mentalment, es creuen amb dret de decidir sobre la vida i mort de les dones? Vilma Trujillo va ser víctima del sistema patriarcal que s'instal·la en institucions com les famílies i les Esglésies.

Centeno va assenyalar que a jutjar per l'augment dels assassinats en contra de les dones, el patriarcat segueix cada vegada més ferma. Justament, ha afegit, hi ha una representació d'un Déu masculí que castiga, que és cruel i al qual cal obeir i témer. És la representació de Déu utilitzada a l'Europa medieval en on milers de dones van ser cremades en places públiques per al escarment. És la perversa herència colonial, va dir. "Cinc segles de distància, i el patriarcat segueix, cada vegada més ferma, a jutjar pels assassinats en contra de les dones que van en augment".

Magaly Quintana de Catòliques pel Dret a Decidir va assenyalar que el discurs religiós en general, té com a eix central el binomi: Déu castigador - Dimoni temptador per controlar la gent i sotmetre'ls a l'obediència, particularment a les dones. Aquest és l'eix del discurs patriarcal, va dir.

Encara que algunes persones al·leguen com a causa del crim, la manca d'informació, l'aïllament, i la pobresa de la zona d'on provenen els acusats; una comunitat situada a 110 quilòmetres de la Mina Rosita, al seu torn distant 383 km de Managua. La comunitat on van ocórrer els fets, situada al cim d'un turó, al qual només es pot accedir després de tres hores a llom de cavall. Eva Blanco, assenyala que aquestes condicions de pobresa estan marcades pel masclisme ja que a la zona no s'han vist casos en què es cremi a la foguera a un home.

Fent memòria del llibre «Malleus Maleficarum», també anomenat «El martillo de las brujas», un tractat de criminologia de la Inquisició, Eduardo Galeano, ha escrit que el mateix aconsellava sotmetre a turment a totes les sospitoses de bruixeria, i recomanava el més despietat exorcisme "contra el dimoni que porta pits i cabells llargs".

El pastor que va dirigir els fets, Juan Gregorio Rocha, i alguns dels altres participants van declarar que la prova que Vilma estava endimoniada és que ella els "feia cejitas" (les aixecava com coquetejant) i els deia amorcito als homes per indicacions de un dimoni en forma de serp.

Galeano recorda que, en el llibre dalt esmentat, els autors al·legaven que "les bruixes, harem de Satanàs, representaven a les dones en estat natural, perquè tota bruixeria prové de la luxúria carnal, que en les dones és insaciable.