GAMAG en acció: estratègies per la igualtat als mitjans de comunicació

Atenció: s'obre en una nova finestra. PDFImprimeixCorreu electrònic

Comunicació - TICS - Publicitat - Mitjans

 Genero-y-comunicacion

 

El grup de GAMAG (Global Alliance on Media and Gender) es va reunir per definir una estratègia d'acció, el passat dia 5 de setembre, a Nova York.

Es va determinar que mitjançant les noves tecnologies, especialment per skype, les i els  professionals dels mitjans de comunicació, els i les investigadores i membres d'organitzacions de la societat civil van crear grups de treball per tal de promoure una xarxa internacional per a la igualtat de gènere en els mitjans.

Per tal de respondre a les prioritats d'acció es crearen quatre grups de treball: visibilitat; violències sobre les dones periodistes, bones pràctiques en els mitjans de comunicació i membresia. El debat intern va començar per visibilitzar el grup i promoure la reflexió des d'una perspectiva de gènere en els mitjans en diversos països.

Aquesta reunió es va realitzar després que els membres de GAMAG van començar el debat, el juny passat, en una trobada a Brussel·les per discutir els impostos des d'una perspectiva de gènere.

 

Conferència "Tax is a feminist issue"

La conferència "Els impostos són un assumpte feminista", organitzada pel Grup Parlamentari Europeu The Greens - European Free Alliance al Parlament Europeu, va discórrer el passat dia 29 de juny i va tenir com a punt clau la discussió dels impactes dels impostos per a les dones i la igualtat de gènere.

Les bases del debat és que hi ha molts estudis que demostren de manera clara que les polítiques fiscals tenen un greu impacte sobre les dones, sobretot les dones pobres, i la igualtat de gènere.

La dimensió de gènere en els impostos és moltes vegades ignorada pels Estats. Un dels exemples més clars és dels productes d'higiene i les tarifes que no els consideren productes de primera necessitat.

 

Impostos equitatius

La primera part de la conferència, dedicada al tema de la dimensió de gènere en els impostos va ser moderada per l'eurodiputat Ernest Urtasun, del grup dels Verds del Parlament Europeu, membre de la Comissió de Drets de la Dona i Igualtat de Gènere del Parlament Europeu. Els ponents van presentar dades de molts contextos i diversos exemples de les injustícies del sistema d'impost i de manera afecten les dones i la igualtat de gènere.

La primera ponent va ser María Pazos, directora de l'Institut d'Estudis Fiscals del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques i una de les expertes en fiscalitat i gènere a Espanya, va analitzar les polítiques i les reformes fiscals i com causen més danys a les dones.

De seguida, James Browne, Investigador Sènior de l'OCDE i director for Employment, Labour and Social Affairs, va explicar perquè els impostos són un tema de gènere i les diferències de pagament per una mateixa feina entre homes i dones.

Liz Nelson, directora de la Xarxa de Justícia Fiscal i responsable del programa de justícia fiscal i els drets humans presentar el projecte "Taxjustice.net" i les explicacions perquè els impostos non són neutres però tenen una dimensió "genderizada".

Kathleen A. Lahey, Professora de la Universitat de Queens (Canadà) i sòcia del programa consorci d'investigació FairTax del Programa H2020 UE, va explicar el projecte que té en mans i les mesures fiscals per a la igualtat de gènere i per la igualtat estructural.

Per fi, Gaëlle Garnier, cap del Sector DG TAXUD a la Comissió Europea, va presentar les estratègies de la Comissió Europea i va respondre a les ponents i participants sobre els dubtes relatius a aquestes estratègies.

 

Menstruació, un luxe

La segona part de la conferència, moderada per Karima Delli, dels Verds del Parlament Europeu, va tenir la presència de Laura Coryton, representant de la campanya 'Atura el gravamen dels períodes"; Juliette Melba, portaveu del Col·lectiu Georgette Arena, i Natalia Kozdra, que forma part també d'aquest col·lectiu, van calar en un mateix punt: la menstruació no pot ser considerada un producte de luxe i, per tant, els impostos que es graven sobre els productes d'higiene femenina de primera necessitat tenen un biaix de gènere que afecta d'una manera perniciosa a les dones.

De la conferència es va elaborar un primer document per enriquir el debat en vistes a preparar un informe que el Ple del Parlament ha d'adoptar en la sessió del mes de novembre.

El Grup Parlamentari Europeu The Greens - European Free Alliance ha decidit que el gènere i la justícia fiscal serà una de les principals prioritats per a 2016. Aquesta decisió resulta d'una demanda social mostrada per la creació de grups de la societat civil presents a tot Europa que treballen per crear consciència sobre els efectes desiguals de les polítiques fiscals per a les dones i els homes i per acabar amb qualsevulla forma de discriminació de gènere en els sistemes tributaris.