Les protagonistes al Saló de l' Emprenedoria del MWCB

Atenció: s'obre en una nova finestra. PDFImprimeixCorreu electrònic

Apoderament i Lideratge - Empresarial

 

alt

 

Diverses de les poques dones emprenedores que van participar al masculinitzat Saló 4YFN (Four Years From Now) expliquen la seva experiència i les seves expectatives empresarials.

En aquesta tercera edició s'ha doblat el nombre d'expositors de l'any anterior.

Al 4FYN, el saló dedicat a l'emprenedoria en el sector de les tecnologies de mòbils que ha tingut lloc a Barcelona, de forma paral·lela al Mobile Word Congress (MWCB), hi havia  instal·lades 573 empreses, però a simple vista s'observava que la presència de les dones no arribava al10%.

Potser perquè eren les úniques que trencaven amb la uniformitat destacaven, en els impersonals i petits estands blancs d'aproximadament dos metres, on només cabien dues persones, cartell i tauleta.

Així de gràficament ens ho explicava Francesca Gabetti, que dirigeix Teameq.net, una empresa que assessora sobre gestió del lideratge en les empreses: "Ahir a la presentació a la premsa d'empreses, que ja portem uns anys en el sector, em vaig presentar amb camisa i corbata, en pla masculí, i vaig preguntar com era possible que fóssim només 3 o 4 dones entre 40 col·legues masculins?".

 

Hi ha idees però hi manquen suports

La pregunta que sorgeix és: per què segueixen havent-hi tan poques startups dirigides o promogudes per dones? D'entrada, es poden apuntar diverses raons, algunes provenen de la formació i altres de la socialització diferenciada. Des de fa anys s'ha notat una disminució de la presència femenina en carreres tecnològiques i científiques, i s'ha comprovat que el món empresarial al voltant dels dispositius mòbils el dirigeixen homes, alguns d'ells molt joves, que possiblement han crescut jugant amb videojocs i ordinadors.

Però elles prefereixen destacar que hi ha moltes dones amb bones idees i projectes, però el que passa és que els falta de suport i finançament. De fet, quan vam preguntar a responsables de promoció de noves empreses, des de Telefónica al Banc Sabadell, per exemple, així d'entrada, no podien recordar cap empresa femenina de nova creació que haguessin ajudat a desenvolupar. També van reconèixer que no han implementat encara polítiques específiques perquè les dones disposin del suport que necessiten per desenvolupar els seus negocis en aquest camp.

 

 

alt

 

 

Tanmateix, cada dia hi ha més idees de negoci d'emprenedores que estan tenint èxit en el camp de les aplicacions i serveis per a mòbils i desenvolupament tecnològic virtual.

Casualment la majoria de les protagonistes consultades han arribat a desenvolupar aplicacions intentant resoldre problemes de la vida quotidiana, de l'àmbit de l'educació o de la vida familiar. Aquest ha estat el cas de Marieta Viedma, promotora de "Monkimun", que compta amb un equip majoritàriament femení i que han muntat la seva empresa a Madrid, i estan començant a tenir franquícies.

Viedma volia saber com afavorir l'aprenentatge de l'anglès de la seva filla, i va convèncer al seu germà, que treballava a Singapur, perquè l'ajudés financerament per tal d’iniciar Monkimun, i així desenvolupar una aplicació per estimular la comprensió i ús de l'anglès des de la primera infància, com un joc; ara han pogut comprovar com funciona i com els més petits aprenen una segona llengua de manera fàcil i efectiva.

 

 

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Roberta Musaro és una italiana que porta diversos mesos a Barcelona i ja ha creat una innovadora empresa que ha estat la base per a una aplicació, Memiocall,  és un servei d'alarmes (a través de missatges personalitzats de text o de veu) per a persones que han de prendre diferents medicaments durant el dia: "El meu avi va tenir un ictus, i em vaig adonar que li va passar perquè s'oblidava del seu tractament. i per això vaig crear un programa molt senzill que a través del mòbil controla a les persones que han patit o poden patir malalties greus; vam aconseguir finançament per participar en un programa internacional i podem tirar endavant el projecte ".

Memio, la seva empresa, és una startup, doncs, que treballa en l'àmbit mèdic i que ja està començant a implantar-se a Barcelona. "La nostra missió és incrementar l'adherència als tractaments mèdics, especialment per a les persones de la tercera edat".

 

Aconseguir més visibilitat

Mª del Pilar Rodríguez, i Asunción Muñoz, professora i dissenyadora respectivament, han creat Aucadigital, que ofereix contes digitals mitjançant aplicacions mòbils de pagament (de moment només per a iPad) que els adults es poden descarregar per tal d’ajudar els més petits a millorar la seva capacitat lectora.

Muñoz ha creat uns relats amb una imatge molt cuidada. "Els nostres petits fan servir el mòbil amb una perícia admirable, i quan comencen a llegir necessita continguts senzills i amb aquesta aplicació els adaptem a les seves necessitats". Aquests contes interactius dirigits a nens i nenes de 4 anys en endavant, afavoreix que siguin els petits els qui "juguin" directament i aprenguin; ja compten amb un llarg catàleg de contes que es poden consultar a la seva pàgina web, i de moment estan aconseguint mantenir la seva empresa que està situada a Barcelona.

Al Saló, elles no buscaven finançament, però si més visibilitat i un segon partner tecnològic, que els ajudés com a "empresa acceleradora" en el camp de la programació. "Per a nosaltres el 4YFN és una trobada de referència i un lloc privilegiat per fer contactes dins el sector i també per aconseguir visibilitat". No obstant, Rodríguez destacava que la majoria de persones que s'acostaven per interessar-se professionalment pel projecte eren homes, i en algun cas preguntaven fins i tot pel "responsable" de l'empresa.

"També eren homes els que ens han ofert serveis, principalment de màrqueting". Aquesta emprenedora comentava que li havia resultat molt xocant que un esdeveniment tan important per al sector, com el "Mobile Premiere Awards d'App Circus" del dia 22 de febrer, només dues de les participants fossin dones, totes dues d'Estats units, Roni Eshel de l'app goFlow Sport App i Nari Shin de l'app Munchery, i cap d'elles va estar entre els tres guanyadors. Al MWCB, van veure la mateixa situació: "hem vist dones per" fer bonic " i atendre llocs de cafè o estands", subratllava. "En delegacions tan importants com la de Corea, que vol obrir una delegació a Barcelona, hi havia només una sola dona".

És cert que a l'àrea de serveis de la fira es podien trobar més dones, algunes amb destacades responsabilitat, com era el cas de la Mireia Anglada, una emprenedora encarregada d'organitzar càterings a congressistes i expositors, i que té una empresa molt competitiva de gastronomia i salut, amb molta presència a Internet i que ofereix cursos, serveis gastronòmics i receptes de l'alimentació sana i alternativa.

Malgrat tot, les dones entrevistades han valorat molt positivament la seva presència al 4YFN, per poder donar-se a conèixer i tenir accés a entitats finançadores i empresa acceleradores (que posen a la seva disposició assessoria i tecnologies perquè el procés d'implantació de les empreses sigui més ràpid). Així, emprenedors i emprenedores amb pocs recursos, però amb idees innovadores, poden convertir la seva empresa en competitives, i que el seu projecte arribi a milions de persones. Però el camí no és fàcil, bé ho saben les nostres protagonistes que, almenys, ja han aconseguit posar en marxa els seus projectes.