Gènere i cooperació, doble absència en els mitjans

Attention: open in a new window. PDFPrintE-mail

Media - ICT - Media - ICT

There are no translations available.

monitoreo medios

La Independent inicia, des d'aquesta edició, un informe setmanal del tractament informatiu que es realitza en portades de diaris catalans i en tertúlies de canals de televisió nacional. Es busca visibilitzar la presència o absència de la dona, des de la visió de gènere, i de la cooperació en aquests espais informatius.

 

Si bé la visió de gènere en els mitjans és escassa o inexistent i la difusió amb rellevància de la cooperació és també poc tinguda en compte, trobar aquesta visió de gènere en la cooperació és una doble absència. Fer visible aquesta mancança informativa és part fonamental d'aquesta tasca que s'inicia i, principalment, donarà un suport comprovable i de rigor a aquesta afirmació.

La primera setmana del seguiment informatiu de portades de diaris, tot i que encara amb una mostra reduïda, ja dóna indicis: poca presència femenina en els protagonismes, ús habitual del llenguatge sexista i en matèria de cooperació poca rellevància i sense enfocament de gènere, entre d'altres.

 

Un projecte comú

Es tracta d'un projecte comú entre l'Associació dinamitzadora de la Xarxa Internacional de Dones Periodistes i Comunicadores de Catalunya - Xarxa Internacional de Periodistes amb Visió de Gènere (AD. XIDPIC.CAT- XIPVG) i l'Associació Sicom, Solidaritat i Comunicació que compta amb el suport de l'Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament.

Els informes setmanals es difondran de manera quinzenal i intercalada, per la qual cosa es veuran setmanalment, tant de les portades de quatre diaris catalans (La Vanguardia, El Periódico de Catalunya, Ara i El Punt Avui), com de quatre tertúlies realitzades en canals nacionals ("Els Matins" i ".Cat" de TV3, "Mès 324" del 324 i "8 al Dia" de 8TV).

Tots dos tipus de monitoratge i posterior anàlisi de tipus quantitatiu es realitzaran sobre temes, fonts, protagonistes i participants de tant portades com tertúlies, prenent un dia setmanal correlatiu cada vegada, i elaborant-se al cap de nou mesos un informe final amb una mostra que resultarà molt representativa.

 

 

portadas

Les portades analitzades

 

Primera setmana

En els 25 titulars de portada del dia 19 de novembre apareix alguna dona com a protagonista en quatre ocasions i una d'elles, Ada Colau, de manera negativa. Es tracta de tres titulars en posició de rellevància secundària (no és el titular principal) i una marginal d'opinió.

Els temes relacionats amb la cooperació apareixen en tres titulars, relatius principalment a l'ajuda per a persones refugiades per conflictes armats al pròxim orient, i en un d'ells es troba a una dona com coprotagonista: Merkel.

Aquestes informacions es refereixen a l'auxili que es pot donar des d'Europa i no s'esmenta a la cooperació catalana.

L'ús del llenguatge és freqüentment excloent del sexe femení: en set dels 25 titulars; encara que hi ha un tracte "neutre" en 13 d'ells. Cal assenyalar que, entre aquests titulars neutres s'hi troben notícies referides a esports amb predomini masculí i on es ressalta la participació d'homes.

Els temes considerats de rellevància noticiosa pels diaris se centren fonamentalment en les àrees institucionals i de política, després apareixen els que s'ubiquen en el que es considera l'àrea social, esports i en menors espais els d'opinió. Cultura, internacional i economia tenen poques aparicions.

La presència masculina és majoritària tant com a subjecte de la notícia com a font o persona que realitza l'acció, així com també ho és que es tracti de persones adultes o de temes que es relacionen amb un públic adult, a excepció d'esports que pot ser més ampli tant pel que fa a protagonistes com a lectors. Excepte un cas específic, relacionat amb l'assetjament escolar, les notícies no es refereixen a la joventut o la infantesa ni estan dirigides a aquest públic, tampoc hi ha temes determinats sobre o per a l'interès de gent gran.

 

Més informació:

Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament
Associació Sicom, Solidaritat i Comunicació