“Cal que els mitjans facin visibles els sabers de les dones”

Atenció: s'obre en una nova finestra. PDFImprimeixCorreu electrònic

Desenvolupament - Sabers

  Isabel Muntane

Fto:es.linkedin.com

 

A la secció "Periodisme amb visió de gènere" de la Plaça dels Futurs ens acompanya Isabel Muntané, co-directora del master de Gènere i Comunicació de la UAB.

Isabel Muntané és professora associada al postgrau de Transversalitat de Gènere i de les Dones a les Polítiques Públiques. Ha treballat com a periodista en diferents mitjans de comunicació i gabinets de premsa. Va rebre el II Premi de Gabinets de Comunicació en la categoria Innovació i Creativitat del Col·legi de Periodistes de Catalunya l'any 2010.

 

Per què un màster de Gènere i Comunicació ?

Perquè estàvem convençudes que feia falta. Calia canviar el missatge que donen els mitjans en relació a la imatge que projecten de les dones, fer visibles els sabers de les dones i col·locar-les al lloc que ens correspon. I pensàvem que a través d'una formació era una bona manera d'aconseguir-ho.

 

Tot i que hi ha alguns postgraus o cursos d'ensenyament superior generalistes, no hi havia cap màster específic sobre aquesta qüestió. Com s'entén que passi això en ple segle XXI?

Va lligat amb la discriminació i la desigualtat de les dones. Existeixen diferents post-graus on line. N'hi ha un a l'Argentina. Que nosaltres sabem no hi ha res a Catalunya i Espanya. Hi ha assignatures en diferents màsters. Hi ha assignatures als graus, però no són obligatòries.

A la primera edició hem pogut sortir amb força alumnat i molt divers. Per tant, hi ha un públic i una demanda.

 

Una bona notícia és que acabeu de començar i ja us han contactat per demanar-vos periodistes expertes en aquest camp.

Estem molt contentes. El missatge que sempre hem transmès és que la formació com a periodistes feministes afegeix valor al treball com a professional. I a la primera setmana ja hem rebut dues demandes de periodistes formades en perspectiva de gènere per treballar.

 

Encara es pot inscriure gent al màster?

Hem començat el 12 d'octubre. El màster està organitzat perquè es pugui fer a partir de mòduls independents, multimèdia, de continguts específics de política o economia,... Hi ha persones matriculades en mòduls, amb un reconeixement acadèmic. Si després volen continuar i obtenir el títol de màster ho poden fer i aquest mòdul els compta. Als mòduls s'hi poden matricular al llarg de tot el curs.

 

Què s'ha d'haver estudiat per accedir al màster?

La majoria són persones formades en comunicació i audiovisuals, però també hi ha un noi que ha fet Sociologia o una noia que ha fet Publicitat. La majoria són periodistes però està obert a d'altres procedències. Per fer el màster has de tenir un grau, però per fer els mòduls no cal. Et pots matricular en un mòdul i especialitzar-te en un tema des de la perspectiva feminista.

 

Voleu crear un Observatori sobre Gènere i Comunicació.

Tenim el web preparat. Estem treballant per penjar-hi el primer estudi, que analitza com es tracta el tema de gènere en un mitjà de comunicació on line adreçat a adolescents.

 

A vegades sembla que els mitjans de comunicació van pel darrere del ritme de la societat en assumir els progressos que es donen en aquest àmbit.

S'ha evolucionat en els mitjans. Hi ha hagut un canvi important en els darrers trenta anys en el tractament del paper de la dona a la societat i, sobretot, pel que fa a la violència masclista i els femenicidis. Però també és veritat que el paper que haurien de tenir els mitjans com a capdavanters en el canvi social no el compleixen en aquest tema concret. La societat va molt més per endavant.

Brigitte Vasallo, professora del màster, deia a la presentació que vam fer al Col·legi de Periodistes, que no se sent representada als mitjans de comunicació. I com ella, moltíssima gent.

 

Els nous formats comunicatius, les noves tecnologies, quin paper tenen en aquest màster?

Tenen un paper fonamental perquè volem formar periodistes amb perspectiva de gènere perquè trobin feina, perquè puguin oferir, a part del plus del periodisme feminista, un plus en multimèdia. S'ha vist en les demandes que hem tingut ja.

Considerem que les persones joves han de tenir moltes eines per treballar a través d'Internet perquè el periodisme tradicional s'està esgotant. Dediquem dos mòduls a multimèdia i tractem els temes més avançats en programari lliure, webdocs, documental 360 graus, documental in progress, periodisme de realitat augmentada, infografia interactiva, periodisme de dades...

 

 

cambi y comunicacio

 

 

Què ens pots dir del professorat?

Ha estat una feina dura organitzar-lo. Creiem que hem aconseguit trobar la persona especialitzada en cada àrea. No fem assignatures que durin 30 hores. Són molt més curtes. Tenim una quarantena de professores i professors. Més del 20% són homes, perquè volíem incloure els que treballen el periodisme amb perspectiva de gènere.

Hem intentat que fos un professorat molt representatiu de la societat i dels diferents feminismes, de forma que tenim persones acadèmiques que porten molts anys treballant en perspectiva de gènere, periodistes en actiu perquè traslladin la realitat del carrer a l'acadèmia i moltes persones que viuen el periodisme feminista des de l'activisme. Hem volgut unir aquestes tres visions del feminisme.

 

I amb una web de referència, clar

Tenim el nostre espai a la web de la UAB, amb tots els mòduls, i des d'allà es poden fer les inscripcions i la matrícula. També hi ha la web del màster: mastergenerecomunicacio.org. Allí pengem totes les novetats, amb informació molt clara dels mòduls i el professorat.

 

L'Institut Català de la Dona us ha donat un cop de mà

Hem buscat aliances. Vam aconseguir el suport de l'Institut Català de la Dona. Firmarem un acord amb el Consell de l'Audiovisual de Catalunya els pròxims dies. Hem arribat també a un acord amb 'Pikara magazine', revista del País Basc referent del feminisme. També amb l'Institut de Ciències Polítiques i Socials.

Anem fent acords per dur endavant projectes de forma conjunta perquè és una manera d'implicar tota la societat en una iniciativa que considerem important.