AmecoPress arriba al butlletí número 1000

Atenció: s'obre en una nova finestra. PDFImprimeixCorreu electrònic

Comunicació - TICS - Publicitat - Agències

Ameco Press

Set-cents vint mitjans mitjans han publicat més de 750 signatures de periodistes i col·laboradores.

 
 
La nostra tan recordada Victòria Sau, allà pels anys 90 en un article titulat "Dones sedadas" deia: "El problema es troba en el poder. Poder parlar, de redactar discurs, de distribuir-lo i d'obligar a que sigui reconegut i acatat ". I quina raó tenia !.
 
Sembla que va ser ahir quan un grup de dones periodistes i sòcies de AMECO, després d'assistir a la Conferència de Pequín 95, i haver participat en la Plataforma d'Acció de la Conferència de Pequín i en la redacció del capítol J, denominat "La dona i els mitjans de difusió "(articles 234-245), ens plantegem un dels objectius estratègics recomanats: Estimular la producció de continguts destinats i realitzats per dones.
 
Aquesta preocupació pels mitjans de comunicació i les dones ja era esmentada en les Conferències Internacionals anteriors i recullen alguns resultats que no han variat en les últimes dècades: les dones són subjecte informatiu en poques ocasions i, quan ho són, apareixen sota estereotips sexistes. D'altra banda, s'observa que poques dones tenen agència en els mitjans de comunicació, entenent a aquests en sentit ampli, és a dir, premsa convencional, digital, cinema, música popular, còmic, Internet, xarxes socials etc
 
Per aconseguir-ho vam proposar, amb l'assessorament d'altres agències d'informació de gènere ja existents a Amèrica Llatina (SEMLac i Cimacnoticias), elaborar un projecte viable de creació d'una Agència de Comunicació de Gènere, d'àmbit nacional a tot l'estat espanyol. Durant més de 10 anys AMECO va elaborar i va intentar posar en marxa l'agència, recorrent a tots els organismes públics i privats possibles. Va fer tot el diví i l'humà. Però no va ser fins l'any 76, quan va rebre una resposta positiva i no precisament dels organismes d'igualtat existents.
 
Va ser el Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç, a través del Plan Avance de Fomento de la implantación de nuevas tecnologias de la informació, del que rebem una resposta positiva, concedint-nos una subvenció a 2 anys (2006 -2007) per posar en marxa el projecte llargament anhelat: l'agència AmecoPress - Informació per a la Igualtat, que el 2007 va rebre l'accèssit del "Pla Avança" en la categoria "Igualtat de Gènere".
 
AmecoPress es va articular al voltant de les noves tecnologies de la comunicació (TIC), el suport i instrument de difusió és Internet i el treball en línia, per la qual cosa constitueix una eficaç estratègia per pal•liar la bretxa digital de gènere.
 
L'elaboració d'una informació des de la perspectiva de gènere implica dues línies de treball. En primer lloc, l'elaboració d'informació d'actualitat, aplicant la perspectiva de gènere (és a dir, la informació convencional que cada dia és recollida pels mitjans generalistes però des d'una òptica i tractament inclusiu i no discriminatori) i, en segon lloc, la inclusió en l'agenda mediàtica de l'esdevenir de les dones i que són temes absents, protagonistes invisibles i espais que tradicionalment no són recollits pels mitjans de comunicació de masses.
 
La realitat des de la perspectiva de gènere implica, per tant, l'elaboració d'informació sobre la situació de les dones, la legislació sobre gènere, les iniciatives femenines, etc, així com la denúncia i sensibilització sobre tot tipus de discriminacions en funció del gènere.
 
A més, una agència d'aquestes característiques suposa la promoció i impuls de l'activitat professional de les dones periodistes, l'accés a l'agenda mediàtica dels temes relacionats amb la vida de les dones i l'obertura d'un fòrum de discussió des del qual articular, promoure i difondre iniciatives, problemàtiques i assumptes en general que afecten les dones.
 
També pot esdevenir un eficaç instrument de promoció i consolidació de xarxes de dones en general i de les comunicadores en particular, oferint informació actualitzada de les activitats, jornades i seminaris, publicacions, iniciatives culturals, etc, així com qualsevol altra iniciativa o problemàtica que tingui a veure amb les dones.
 
I des de finals del 2006 AmecoPress ha complert amb la seva comesa: elaborar de forma periòdica i continuada, butlletins informatius.
 
Entre 2006 i octubre de 2014 hem elaborat 9781 notícies, 320 reportatges, 240 entrevistes, 14 monogràfics,1008 notícies d'agenda,1580 breus ... i el que ens queda. I les hem enviat per correu electrònic a més de 10 mil adreces (mitjans nacionals i estrangers, organismes d'Igualtat, universitats, centres de documentació i recerca, persones interessades ...) i hem estat publicades en més de 1700 mitjans generalistes i especialitzats, 850 portals, 600 pàgines webs ... mil gràcies!.
 
En primer lloc ens sentim tremendament agraïdes a les Associacions i Organitzacions de dones que ens proporcionen tota la informació de les seves activitats i programes i que ens demanen per favor que ho difonguem. El favor ens el fan elles a nosaltres i sense la seva participació la nostra existència no tindria sentit.
 
Gràcies mil pel suport i col•laboració de les altres Agències de Comunicació de gènere, sobretot les d'Amèrica Llatina. Sense elles no seríem res. Tenim establertes aliances amb SEMLac (Amèrica Llatina i el Carib), CIMAC-Notícies (Mèxic), DDN, APRO, Premsa Llatina, Cerigua (Guatemala), Isis Internacional, i l'agència catalana La Independent, per a l'intercanvi de notícies i amb 270 mitjans de comunicació nacionals, autonòmics i locals i del món de parla hispana, per la tramesa d'informació gratuïta, a través d'un protocol de col·laboració pel qual els mitjans informatius es comprometen a utilitzar la informació de AmecoPress citant l'autoria.
 
I com no agrair a totes les persones professionals de l'Estat espanyol, que han publicat a la nostra agència i que sumen 752 Andaluses, asturianes, aragoneses, balears, càntabres, canàries, catalanes, extremenyes, gallegues, riojanas, madrilenyes, murcianes, valencianes i basques. I a les més de 300 de tot el món mundial i especialment de l'Amèrica Llatina. Gràcies a totes per triar, per no fallar-, per estimar ... Esperem seguir col•laborant.
 
I a les 12 becàries que han passat per la nostra agència, provinents de les tres universitats madrilenyes i que la majoria estan treballant en mitjans i això ens enorgulleix, ja que creiem que en certa mesura hem estat bones "profes".
 
Esperem seguir almenys uns altres mil números i que les noves generacions vagin rellevant i introduint saba nova. Les esperem amb els braços oberts.