Ràdio web en ona amb el sexisme

Attention: open in a new window. PDFPrintE-mail

Media - ICT - Media - ICT

There are no translations available.

 
hotel-nacional-de-cuba-hotel 3
 
 
Assassines, geloses, mal educades, obsessives amb el cos. Aquestes són les dones que representen moltes emissores radials al web de l'Amèrica Llatina,  va revelar una de les ponències del XI Trobada Iberoamericana de Gènere i Comunicació, celebrat a l'Havana del 28 al 30 de maig.
 
Els nous suports digitals cap als que han emigrat mitjans tradicionals com la ràdio reprodueixen prejudicis sexistes, segons l'estudi de la periodista cubana Ana Teresa Badia que va incloure 50 llocs a internet de països com Bolívia, Mèxic, Veneçuela, Perú, Nicaragua i Colòmbia, entre altres.
 
A nivell mundial s'està manifestant una fugida de l'audiència des de la ràdio tradicional a la ràdio a internet, a partir de la introducció d'aparells de reproducció en miniatura i cel·lulars intel·ligents, però segueixen sent dones les que més consumeixen aquests mitjans, va confirmar la investigadora durant l'esdeveniment convocat per la Unión de Periodistas de Cuba, la Federación de Mujeres i la Asociación de Comunicadoras Sociales.
 
Quan les web de radioemissores aborden notícies sobre dones, aquestes apareixen associades a temes com la guerra, la pornografia, les cirurgies estètiques i la violència, sobretot com victimarias, va exposar la comunicadora en un panell dedicat a l'anàlisi dels discursos mediàtics.
 
Però en els programes on elles són l'audiència cercada, la concentració radica en els rols de gènere, les situacions de sentit comú entre dones i homes i la imatge estètica femenina, que incentiva cànons de bellesa occidentals.
 
La imatge física idealitzada ha proliferat en aquests mitjans, la qual cosa segons el parer de la reportera posa en crisi a les dones sense recursos econòmics, que fan el necessari per aconseguir adaptar-se a aquest model.
 
"Notícies sobre la mort de dones per cirurgies estètiques estan omplint la xarxa, però no en ànims de denunciar sinó amb un enfocament sensacionalista", va  afirmar Badia.
 
Recursos semàntics com la descontextualització dels fets-sense buscar antecedents, causes ni conseqüències-són freqüents en informacions sobre dones.
 
A més, s'usen formes passives del llenguatge que despersonalitzen el subjecte femení-quan protagonitza successos rellevants. L'acció directa apareix només si es vol remarcar el comportament d'alguna en concret.
 
Estereotips com el de la dona gelosa, mal educada, trivial, consumista, inferior i amb baixa preparació van ser sistemàtics segons la revisió de Badia.
 
"Hi ha una absoluta necessitat de remarcar diferències entre homes i dones, una estratègia que dóna un gran resultat quan es tracta de reproduir ideologies", va afegir la comunicadora.
 
També a les xarxes socials, usuaris i usuàries comparteixen imatges discriminatòries de manera acrítica, per aquest motiu la periodista advoqués per formar audiències capaços de comprendre el sentit d'allò que s'està transmetent.
 
"La solució es troba en les estratègies de la capacitat d'articulació en els mitjans de comunicació, però, si en els tradicionals no s'ha resolt el tema del sexisme, què pot passar a internet, on ningú controla continguts", va reflexionar.
 
Durant l'esdeveniment, periodistes cubanes van presentar exemples de productes radials on incorporen una mirada equitativa entre homes i dones per abordar temes com la violència, la sexualitat i les relacions familiars.
 
La sociòloga camagüeyana María Teresa Caballero va analitzar programes sobre dona i família en les radioemisoras del seu territori i va recomanar concebre a homes i dones com a protagonistes de la transformació social, segons les seves necessitats, condicions de vida i criteris.
 
La XI Trobada Iberoamericana de Gènere i Comunicació va estar dedicat a les audiències i la comunicació comunitària i va incorporar conferències magistrals, panells teòrics i exhibició de productes comunicatius amb mirada de gènere, realitzats en diversos mitjans cubans.
 
Segons Isabel Moya, coordinadora de l'esdeveniment, "aquest no és un assumpte de les dones, sinó que interessa a tota la societat i està inclòs en els documents rectors de la política del país".
 
"S'ha recorregut un gran camí, però encara ens en queda molt per fer perquè aquest és un procés complex que passa per la subjectivitat", va afirmar la directora de la Editorial de la Mujer de la FMC durant un dels debats de l'esdeveniment, celebrat a l'havaner Hotel Nacional de Cuba.
 
"El canvi s'ha de fer amb investigació, rigor i amb un compromís social", va defensar l'experta.
 
Representants d'Espanya, Mèxic, Colòmbia i Cuba van participar en la trobada, que va comptar amb el suport de l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament i l'associació Mundubat.