Primera Botiga virtual de productes de Proximitat Km.0

Attention: open in a new window. PDFPrintE-mail

Development - Sobirania Alimentària

There are no translations available.

Dilluns 8 d'abril, es va inaugurar La botiga virtual Kilometro 0 en un acte celebrat a la seu de la Fundació Mobile World Capital Centre de Barcelona, una nova eina posada en marxa perquè l'associació agraria  de Joves Agricultors-es  de Catalunya (ASAJA) potencii la venda online de productes agrícoles i ramaders de proximitat.

Rosa Pruna, la presidenta d’ASAJA, ha assenyalat que "amb aquesta iniciativa, fem un pas més en el projecte km-0 que va començar ara fa tres anys, i un pas més en el consum de proximitat”.

 

Així mateix, Pruna ha destacat que aquesta “ferma aposta per la tecnologia” evidencia el tarannà “innovador” del sector agroalimentari català. “El sector agrícola i ramader de casa nostra és pioner en l’ús de les noves tecnologies, fins i tot per davant d’altres sectors”, ha assenyalat Pruna, que ha volgut afegir que “hem apostat fort per produir, transformar i comercialitzar i això ha permès que moltes dones i homes joves s’hagin implicat en el sector”. En aquest sentit, Rosa Pruna ha explicat que aquesta experiència també ajudarà a mantenir la gent al territori i donar continuïtat a l’activitat
agrícola, ja  que som els únics que no deslocalitzem”.

 

.


Amb la seva posada en marxa, la botiga virtual km-0.cat compta ja amb 24 producsions registrades, que cobreixen les diferents necessitats del cistell de la compra. Actualment al portal es comercialitzen productes com llet i derivats, carn de vedella, carn de porcí, embotits, olis, pollastre de pagès, vins i caves, fruita, hortalisses, llegums, foie, melmelades i confitures, entre d’altres. Entre les representants de les productes es trobaven algunes de les dones que hi participen, entre elles Montse Forns, de Formatgeria Mogent, representat de la nova generació, que com els altres productors defensa la producció de proximitat.

El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, ha acompanyat en aquesta presentació a la presidenta d’ASAJA, i  ha destacat que “la tecnologia és un sector de creixement en si mateix, però és també un instrument al servei de d’altres sectors, com és en aquest cas, un sector tan important com l’agroalimentari”.  En aquest sentit, ha afegit que “a partir de la novetat tecnològica que representa aquesta botiga virtual, els productors d’ASAJA obren una nova finestra en l’aproximació al consumidor, imprescindible en un moment com l’actual”.


De la seva banda, Pruna que va explicar que amb aquesta iniciativa l’associació ASAJA recorre a les TIC  com un pas més per apropar als consumidors productes agrícoles i ramaders produïts al costat de casa. 

 

El portal permet a la consumidora o consumidor fer la comanda i el pagament online. Només és necessari registrar-se com a usuari o usuaria, i el cistell de la compra es lliura a domicili, amb repartiments que es realitzen setmanalment. De moment, la botiga virtual km-0.cat donarà servei a les demarcacions de Barcelona i Girona, tot i que la voluntat d’ASAJA és cobrir, més endavant, tot el territori català.


Sobre el projecte “Km-0, fet al costat de casa”

Al 2010, ASAJA va posar en marxa el projecte “Km-0.cat, fet al costat de casa”, una iniciativa pensada amb l’objectiu de promocionar els productes agrícoles i ramaders de proximitat produïts a Catalunya. La iniciativa es basa en projectes similars d’èxit a països com Regne Unit, França o Itàlia.

El projecte Km-0 s’estructura en tres grans eixos. El primer eix s’articula sobre la conscienciació del paper de l’agricultura i la ramaderia —associat al consum de productes de proximitat— en la defensa del medi ambient i lluita contra el canvi climàtic. Aquest eix incideix en l’estalvi energètic i en la disminució de residus, ja que les necessitats de transport i envasat disminueixen amb una cadena de consum “curta”. La venda de proximitat facilita a productores i productors l’accés als canals de comercialització de les mitjanes i grans superfícies, on tradicionalment tenen difícil cabuda degut a la seva curta productivitat. Finalment, el tercer eix gira al voltant dels consumidors, ja que el projecte recull els canvis en les preferències dels consumidors finals, cada cop més conscienciats i informats sobre la importància de la nutrició i la seguretat alimentària.

Els productes agrícoles i ramaders que es comercialitzen en aquest projecte estan identificats amb un mateix etiquetatge, “km-0, fet al costat de casa”, visible en el seu envasat, que permet al consumidor identificar la procedència del producte i la seva garantia de proximitat i traçabilitat.