Calen més tecnòlogues com la Lisbeth Salander

Atención, abrir en una nueva ventana. PDFImprimirCorreo

Comunicación - TICS - Publicidad - Medios

No hay traducción disponible

Un congrés de la UOC conclou que és necessari incorporar les nenes a les TIC des de l’educació primària i diversificar els interessos de la mainada


 

Les accions per a incorporar les dones a professions dins de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) han estat fins ara infructuoses. Una de les conclusions del congrés Les Dones i les TIC al llarg del cicle vital, organitzat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), és que les campanyes a curt termini i de tipus publicitari no són útils. Ho diuen les dades: la presència de les dones en aquestes professions no supera el 25% a cap país desenvolupat. Curiosament, els països amb un índex més elevat de dones en aquest camp són Filipines, l’Índia i Indonèsia, amb unes societats on les dones no tenen gaire llibertat.

 

“En aquests països, les dones són conscients que aprendre informàtica i anglès els ajudarà a ser independents i podran treballar des de casa”, explica Cecilia Castaño, directora del programa de recerca sobre Dones i TIC de l'IN3 (Internet Interdisciplinary Institute) de la UOC.


Les persones participants al congrés han debatut sobre el fet que l’anomenada “generació Facebook” no estigui interessada en professions relacionades amb la societat de la informació. Una situació encara més paradoxal pel fet que els sectors TIC són nous i s’han desenvolupat en paral·lel amb les legislacions d’igualtat d’oportunitats entre homes i dones als països avançats.


Les conclusions són que cal prendre mesures a llarg termini: incidir en l’educació des de la infantesa. “Cal incorporar les nenes a les TIC des de Primària i, d’altra banda, motivar els nens a interessar-se per coses que no siguin tecnològiques. Cal treballar amb pares i professors perquè sàpiguen oferir a les nenes les mateixes opcions que als nens, i no fer una educació diferenciada. A més, s’hauria de donar l’opció de poder fer una carrera tecnològica venint d’un batxillerat d’Humanitats”, explica Castaño.


La investigadora afirma que, a més, és necessari un canvi cultural en el món de l’empresa. “El millor treballador no és qui fa més hores sinó qui té més bon resultats. I no només són les dones qui volen una vida més completa, també els homes”. Això és important perquè  aquesta mena de professions sovint impliquen estar disponible 24 hores 7 dies a la setmana, en jornades de treball molt llargues que fan difícil conciliar la vida professional i la privada.

 



En el congrés, el sociòleg Manuel Castells va proposar una nova línia de recerca sobre l’emprenedoria de les dones a Internet, un camp en el qual hi ha moltes opcions per a desenvolupar-se professionalment de manera autònoma.


És necessari que, com més aviat millor, hi hagi moltes més dones tecnòlogues, diu Castaño. Les nenes han de tenir un model on emmirallar-se, diu Castaño.”Calen més Lisbeth Salander” ( la protagonista de de la trilogia Mil.lenium de l'escriptor suec Stieg Larsson), assegura.


Entre les ponents del congrés hi ha hagut Inés Sánchez de Madariaga, directora de la Unitat Dones i Ciència (UMYC) del Ministeri de Ciència i Innovació,  i Joanne Cohoon, professora del departament de Ciència, Tecnologia i Societat de la Universitat de Virgínia (EUA) i una de les expertes més reconegudes a escala mundial en aquesta matèria.  Les conclusions del congrés es penjaran a la web en els pròxims dies.