Cuba: Homes en campanya contra violència masclista

Atenció: s'obre en una nova finestra. PDFImprimeixCorreu electrònic

Violències

Redacció SEMLac ( l'Havana, 14-19 novembre) .- Conferències en diversos espais de la capital, una exposició de cartells i diverses trobades i concerts en llocs públics s'inscriuen entre les principals accions de la campanya organitzada per la Red Iberoamericana de Masculinidades (RIM) a Cuba, com a part de la jornada contra la violència vers les dones.

Amb un tema central que desafia als seus semblants sota la frase "Atreveix-te a ser home: el masclisme mata", integrants de la xarxa van presentar la campanya el dijous 10 de novembre, en paraules del seu coordinador, l'historiador cubà Julio César González Pagés.

Per inaugurar la Casa del Alba Cultural, situada en un cèntric carrer de la capital cubana, hi hagué una exposició de cartells i un concert de la cantant cubana Rochy Ameneiro, líder a més del projecte Mujeres Contracorriente en col·laboració amb especialistes, artistes, institucions culturals i ONG.

Donar suport als esforços i espais on les dones protagonitzen, des de l'escenari artístic, la lluita contra la violència de gènere i assolir la visibilitat de les dones en una societat més equitativa són els propòsits declarats del projecte de Ameneiro, que s'identifica amb un para-sol violeta, el color del feminisme, i es planteja lluitar contra el corrent del sexisme des de l'art.

La mostra de cartells correspon a un grup d'estudiants de l'Instituto Superior de Disenyo Industrial (ISDI) sobre el tema de la violència contra les dones, fruit del treball que desenvolupa la xarxa des d'espais universitaris, en la sensibilització dels joves sobre els temes de gènere i la deconstrucció de la masculinitat hegemònica.

Els cartells es van exposar al carrer, a la vista pública de tota l'assistència i de qui transitava pel lloc, i va incloure les obres de set estudiants de disseny que van participar per primera vegada amb el seu treball amb l'enfocament de gènere, sota la convocatòria de disseny per a una samarreta de la campanya "Uneix-te" del Secretari General de les Nacions Unides.

Del grup cubà va ser escollida la creació del jove de 22 anys Ramiro Expósito Gaspà, qui va manifestar sentir-se "molt content i orgullós de contribuir des de la xarxa a la feina que fa les Nacions Unides a prevenir la violència contra les dones i saber que els joves podem revertir aquests processos en els nostres països ", segons declaracions que va fer a la web de la Red Iberoamericana de Masculinidades. Expósito Gaspà va guanyar així un dels cinc premis mundials del Concurs" Dissenya la Samarreta de la Campanya UNEIX-TE ", obert a homes joves de tot el món i atorgat per l'ONU, al costat de Fiodor Sielenko, de Rússia; Bryan Juárez Romero, de Mèxic; Mwasapi Kihongosi, de Tanzània i Niragira Alex, de Malàisia.

Els creadors dels cinc dissenys guanyadors seleccionats pels jutges assistiran a la celebració oficial de les Nacions Unides a Nova York pel Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona, el 22 de novembre de 2011, amb l'autor del disseny guanyador del Premi del Vot Públic, ha informat la RIM.

Com a part de la campanya de la RIM a Cuba, "Atreveix-te a ser home: el masclisme mata", el doctor González Pagès va oferir la conferència "Gènere i violència al debat: feminismes vs. Masculinitats?", A la Universitat de les Ciències Informàtiques UCI, el dimecres 9 de novembre.

El 17 de novembre diversos integrants del grup realitzaran el taller "Generant una cultura de pau: No a la violència", que inclou debats amb audiovisuals a la Facultat de Filosofia, Història i Sociologia i realitzats per estudiants d'aquesta facultat que formen part de la RIM.