Un nou manual per avançar en la perspectiva de gènere en la informació

Atenció: s'obre en una nova finestra. PDFImprimeixCorreu electrònic

Comunicació - TICS - Publicitat - Formació

art2

 

L’Institut Català de les Dones (ICD), el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) i el Col·legi de Periodistes de Catalunya han presentat avui 29 de setembre un manual per avançar en la inclusió de la perspectiva de gènere en els continguts informatius dels mitjans de comunicació.

El manual 'Gènere i mitjans de comunicació. Eines per visibilitzar les aportacions de les dones', editat en format DVD, vol promoure la reflexió crítica i l’anàlisi dels prejudicis de gènere que perviuen, penetren en els mecanismes de treball i finalment es reflecteixen en el relat informatiu. Aquest material s’ha creat a través d’un procés de treball en què han participat més d’una vintena de periodistes i està concebut per realitzar formació a grups de periodistes i estudiants de comunicació.

  La presentació dels nous materials didàctics que s’ha celebrat a la Sala d’actes del Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha anat a càrrec de Montse Gatell, presidenta de l’Institut Català de les Dones, Ramon Font, president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, i Xavier Mas de Xaxàs, membre de la Junta del Col·legi de Periodistes de Catalunya.

El president del CAC, ha manifestat la importància dels continguts del Manual i ha explicat que aquest està encaminat a regular l'aportació als mitjans de comunicació com un mecanisme que estableix pautes professionals i elements d'autoregulació destinada a aconseguir el prestigi professional, base de la credibilitat en els mitjans de comunicació. També ha destacat que “els continguts didàctics s’han creat a través d’un procés de treball innovador en el qual han participat activament les pròpies empreses dels mitjans de comunicació”.

Montse Gatell, ha fet referència al tractat de Pequín, recordant que les Nacions Unides es van veure en la necessitat d'incloure la participació de les dones en els espais d'expressió, i en les instàncies de decisió a través dels mitjans i de les noves tecnologies de comunicació, però han passat 15 anys i les preocupacions expressades per la plataforma, continuen tenint plena vigència, per aquest motiu continua sent necessari un treball conjunt. Ha afirmat que l'Institut Català de les Dones és la representació de la realitat de les dones i és important que els mitjans de comunicació s'impliquin en els temes de les dones. Ha comentat també que en els informatius els experts que són homes, ocupen el 91% dels espais, deixant a les dones només el 9% en aquesta categoria.  I finalment, ha afirmat que “la incorporació de les aportacions de les dones als relats informatius millorarà i donarà més qualitat als continguts”.

Per la seva banda Xavier Mas, en la seva intervenció ha dit que  no és inexacte afirmar que en el conjunt de la informació que transmeten els mitjans de comunicació, les dones i les seves aportacions són pràcticament invisibles, per tant es pot parlar de la invisibilització de les dones. Ha explicat que el manual està estructurat en dos capítols: 1. Les pràctiques d'invisibilitat de les dones i 2. El gènere per temes, dones polítiques, víctimes de la violència masclista, la salut de les dones i doblement invisibles: les dones migrades. Per Mas: "la societat espera de nosaltres un lideratge a l'hora de comunicar". El Manual és un punt de partida, un marc per a la difusió. Xavier Mas de Xaxàs ha puntualitzat també en la seva intervenció que aquestes eines de formació “no són un recull de conclusions, sinó un punt de partida i de reflexió que permetran millorar el tractament de la perspectiva de gènere en el dia a dia de la prod ucció de continguts informatius”.


art5

                                                  art1

Posteriorment, ha tingut lloc la taula rodona que estava prevista sobre “Els mitjans de comunicació davant la representació de les aportacions de les dones”, en la qual han participat Miquel Molina, sotsdirector de La Vanguardia; Marta Prat, sotsdirectora d’Informatius del grup d’emissores de Catalunya Ràdio i coordinadora de Catalunya Informació; Esther Fernández, cap de responsabilitat social de Televisió de Catalunya, i Anna Cristeto, delegada a Catalunya de l’Agència Europa Press. Marc Vidal, membre de la Junta de Govern del Col·legi de Periodistes de Catalunya ha moderat la taula.  Les conclusions de la taula han anat en el sentit que cal informar des de la perspectiva de gènere; emprar recursos lingüístics per a  visibilitzar a les dones; i que es pugui aplicar aquest manual que és una bona eina.


art3

 

 El Manual: Reflexió teòrica per a una millor pràctica

La primera part del manual, estructurada en deu capítols, analitza pràctiques com la invisibilitat i el silenciament de les dones, l’abús dels rols i els estereotips, el tractament de les dones amb presència pública, l’ús del llenguatge i de les imatges. La segona aprofundeix sobre el tractament periodístic de les polítiques i les migrades, la xacra de la violència masclista i la salut de les dones.

Els continguts són principalment notícies sobre les quals es proposen reflexions, preguntes i aspectes a debatre, així com estadístiques i resultats d’estudis sobre la pràctica professional que s’analitza.

El manual té una tercera part que incorpora recursos i indicacions per ajudar a superar les rutines de la pràctica periodística i avançar cap a un discurs informatiu que tingui en compte la dimensió de gènere i les aportacions de les dones. Proposa, per exemple, incloure aquesta dimensió a nivell d’enfocament global de la notícia, en la cerca de fonts, i també en el moment d’escollir i prioritzar els temes.

També suggereix preguntar-se de manera sistemàtica qui ha de protagonitzar la història, analitzar a qui afecta i, decidir si en algun moment, el punt de vista de les dones pot aportar més informació al relat. Una altra recomanació és recórrer a les dones per les seves propostes i iniciatives en qualsevol àmbit, no només en aquells que les afecten directament.

Encoratja als i les periodistes a utilitzar els cercadors d’expertes per garantir la presència de la veu de les dones en els diferents gèneres mediàtics. Tanmateix el manual adverteix  que no es tracta simplement d’establir quotes o crear una paritat forçada, sinó que l’objectiu és que les dones siguin dignament visibles i visibilitzades, i superar els rols de gènere estereotipats que atribueixen funcions desiguals a dones i homes. Donar valor als espais i àmbits que històricament han ocupat les dones i incorporar la seva dimensió i perspectiva a l’hora d’analitzar l’actualitat contribuirà a produir relats periodístics més complets, precisos i justos.

 

Resultat d’un procés i d’un treball conjunt

El manual és el resultat d’un procés de dos anys al llarg del qual s’han desenvolupat sis tallers temàtics en el territori de Catalunya. És a través d’aquests tallers que els i les periodistes participants han aportat la seva experiència i expertesa per fer viable el document. Els i les professionals van consensuar els temes a aprofundir en aquestes sessions i van aportar els materials per a la discussió, principalment notícies dels seus propis mitjans de comunicació. Els tallers també van comptar amb la participació de persones expertes que dinamitzaven les sessions generant debats i reflexions.

En el projecte han col·laborat prop de 25 mitjans de comunicació, 10 especialistes, i les entitats: Associació de Dones Periodistes de Catalunya, Xarxa Internacional de Dones Periodistes i Comunicadores de Catalunya - Xarxa internacional de Periodistes amb Visió de Gènere i Observatori de les Dones en els mitjans de comunicació. “Gènere i mitjans de comunicació. Eines per visibilitzar les aportacions de les dones” també ha comptat dins del grup coordinador del projecte -encarregat d’establir les línies de treball- amb especialistes del món universitari i periodistes.

La distribució dels materials didàctics es farà a través de les empreses de mitjans i de les universitats per tal que organitzin formació específica basada en aquestes eines. També està previst oferir formació a través de les diverses seus territorials del Col·legi de Periodistes de Catalunya.